5 Nama Yang Disenarai Selaku Jurulatih Malaysia

TUGAS selaku ketua jurulatih Malaysia adalah hangat diperkatakan sekarang di media sosial ekoran pertukaran presiden baru Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang sekarang berada dibawah kendalian Tunku Ismail Sultan Ibrahim (juga dikenali sebagai TMJ).

5 Nama Yang Disenarai Selaku Jurulatih Malaysia

Dengan TMJ mahu jurulatih asing untuk bekerja bersama Tan Cheng Hoe selaku pembantu jurulatih Harimau Malaya. Berikut adalah lima nama yang disenarai selaku jurulatih Malaysia:

1- Gary White

Baru-baru ini ditemuramah untuk tugas England bawah-21 selepas membuat senarai akhir tujuh, Inggeris ini telah memperoleh banyak penyokong untuk cara dia membawa Guam cara sehingga ranking FIFA dan ke dalam berita utama antarabangsa semasa kelayakan untuk Piala Dunia 2018.

Gary White tahu lebih baik daripada kebanyakan cabaran yang terlibat dalam mengambil pasukan dari belenggu itu ke dalam perairan lebih gembira.

Apa yang boleh menjadi bahagian yang paling menarik untuk TMJ adalah bagaimana White bekerja seiring dengan bos Guam FA Richard Lai untuk mengubah keadaan untuk negara kepulauan di dalam dan luar padang. Ia adalah kerjasama rapat antara dua personaliti bertenaga yang tidak sabar-sabar untuk kejayaan dan perubahan.

Gary White yang mempunyai kelayakan kejurulatihan England FA tertinggi dan hanya orang asing keempat untuk mendapatkan yang sama di Jepun, telah dihubungi berkenaan dengan kerja Malaysia pada masa lalu dan boleh didapati selepas meninggalkan kelab China, Shanghai Shenxin pada permulaan musim ini .

Latihan Profesional Malaysia akan menjadi satu langkah ke atas, sekurang-kurangnya dari segi profil media, tekanan, politik dan harapan. Ia adalah dunia yang jauh dari Guam.

2- Alfred Riedl

Jika TMJ mahu sesuatu daripada seorang bapa yang boleh bekerja dengan muda Tan Cheng Hoe itu, dalam jangka pendek yang agak sekurang-kurangnya, Riedl boleh menjadi pilihan itu.

Terdapat beberapa bos di dunia ini yang mempunyai pengalaman di Asia Tenggara sebagai Austria yang pertama kali datang ke rantau ini dalam Milenium lepas.

Pemain berusia 67 tahun telah mengambil Vietnam ke suku akhir Piala Asia dan pasukan Indonesia tewas kepada Malaysia pada perlawanan akhir Piala AFF Suzuki 2010. Mungkin pencapaian terbaiknya bagaimanapun datang hanya beberapa bulan yang lalu, sekali lagi dengan Indonesia.

Walaupun pengharaman FIFA yang berakhir hanya beberapa bulan sebelum kejohanan bermula dan hakikat bahawa dia terpaksa memilih tidak lebih daripada dua pemain dari setiap kelab, beliau mengetuai Merah Putih ke perlawanan akhir.

Riedl mengambil tekanan dari pemain, mempunyai mereka bermain satu jenama menarik bola sepak dan memenangi banyak penyokong.

Selepas huru-hara Indonesia pada tahun-tahun kebelakangan ini, Riedl tidak akan gentar oleh mana-mana kejadian yg aneh di Malaysia. Beliau telah kembali ke Eropah tetapi akan mencari berkhidmat di Malaysia menggoda.

3- Josep Gombau

Pemain Sepanyol itu dikagumi oleh TMJ dan tidak ada keraguan bahawa menjadi seorang bekas jurulatih belia di Barcelona kelihatan baik pada pencapaian beliau.

Pasukan di padang juga mudah pada mata, jika dua tahun sebagai jurulatih Adelaide United sebarang contoh. Selama berada di sana, Adelaide pakai yang lebih berasaskan memiliki permainan yang membawa perkembangan positif di atas padang.

Apabila dia meninggalkan pada tahun 2015, pengerusi United Greg Griffin adalah yang sering memuji beliau, mengatakan bahawa Gombau telah merevolusikan kelab. Penyokong-penyokong juga adalah sedih melihat dia pergi sambil berpaling Reds ke dalam pasukan yang baik untuk menonton dan diterapkan falsafah bermain yang dihargai. Ia adalah kualiti ini yang telah menarik TMJ.

Malaysia akan menjadi satu cabaran yang sangat berbeza dalam rasa bola sepak dan satu yang tidak benar-benar dihargai dari persekitaran seperti Australia tetapi Gombau telah menunjukkan bahawa dia boleh membimbing.

Satu kelemahan adalah bahawa dia kini mengendalikan pasukan Australia Bawah-23. Melangkah ke Malaysia akan menjadi risiko tetapi satu yang berpotensi menarik.

4- Bojan Hodak

Croatia mempunyai banyak pengalaman di Malaysia dan mana-mana jurulatih yang menang Liga Super Malaysia yang patut dipertimbangkan.

Bojan memenangi empat trofi dalam dua musim bersama Kelantan dan kemudiannya dihantar gelaran pertama TMJ dengan Johor Darul Ta'zim bahawa masa lalu hubungan kerja boleh menjadi penting sekarang.

Hodak tidak pernah menyembunyikan keinginannya untuk melatih pasukan kebangsaan. Ini adalah seorang lelaki yang sebahagian besar banyak in dan keluar dari bola sepak di Malaysia dan bagaimana tahu untuk berjaya dalam liga. Sehinggakan beliau membuat senarai pendek tiga akhir disediakan oleh FAM pada 2016 sebelum Ong Kim Swee mendapat kelulusan.

Kejayaan beliau di Malaysia adalah antara yang terbaik dan dia juga melangkah untuk pergaduhan penyingkiran di pertengahan musim lalu untuk membantu Pulau Pinang mengelakkan penyingkiran. Pemain bertindak balas kepadanya.

5- Kiatisuk Senamuang

Kiatisuk telah terbaik jurulatih pasukan kebangsaan di Asia Tenggara sejak mengambil pasukan Thailand yang lebih pada tahun 2013 dan membawa ia ke dalam penguasaan serantau.

Langkah seterusnya, untuk mengekalkan caj Eropah yang konsisten dan boleh dipercayai, adalah satu yang besar dan Persatuan Bola Sepak sabar Thailand mengkritik beliau untuk tewas kepada Jepun dan Arab Saudi pada pusingan akhir kelayakan untuk Piala Dunia 2018.

Zico, sebagaimana yang diketahui, agak berjaya dengan Thailand. Ini adalah walaupun pada hakikatnya 'Zico' telah memastikan bahawa Gajah Perang adalah antara dozen kedudukan terakhir.

Kehilangan Thailand boleh menjadi keuntungan Malaysia. Zico mempunyai rekod yang hebat di ASEAN sebagai jurulatih dan pemain kerjayanya terlibat berkhidmat di Malaysia dan tahu apa yang diperlukan untuk kejayaan serantau dan kemudian Eropah. Beliau juga mempunyai Thailand bermain dengan cara yang betul dan pemain terdesak untuk bermain.

Sama ada beliau berminat untuk mengambil alih pasukan kebangsaan saingan Thailand ke selatan dan sama ada TMJ juga akan merenung pelantikan itu adalah untuk perdebatan.

No comments

Powered by Blogger.