5 Manfaat Buah Bidara Yang Anda Perlu Ketahui

TAHUKAH tentang buah bidara yang sekarang banyak dijual di pasar malam. Macam mana bentuk buah bidara dan apakah manfaat yang boleh diperoleh?Bidara merupakan salah satu jenis tumbuhan yang mempunyai pelbagai manfaat baik bagi manusia. Tanaman yang satu ini telah dikenal baik sejak zaman dahulu untuk menjaga kesihatan tubuh. Buah bidara yang masih muda enak dimakan sebagai rojak atau dimakan dengan menggunakan garam. Buah bidara mempunyai kandungan yang baik bagi tubuh seperti vitamin A, dan C.

5 Manfaat Buah Bidara Yang Anda Perlu Ketahui

Daun buah bidara yang masih muda boleh dimakan dengan cara diolah menjadi sayur. Sementara itu, daun Bidara yang telah tua, boleh dijadikan sebagai makanan haiwan ternakan. Kehebatan lain dari tumbuhan ini adalah untuk digunakan sebagai ubat bagi orang yang tengah sakit demam dengan cara menggunakan daun Bidara untuk mandi.

5 Manfaat Buah Bidara Yang Anda Perlu Ketahui

Berikut adalah beberapa manfaat buah bidara yang anda perlu ketahui:

1. Mengandungi banyak antioksida

Kandungan manfaat antioksidan di dalam buah bidara baik untuk mencegah datangnya radikal bebas. Radikal bebas merupakan penyebab penyakit yang boleh datang dari mana saja termasuk dari udara yang kita hirup sehari-hari.

2. Mengatasi gangguan mulut

Masalah gusi berdarah, bibir pecah- pecah merupakan beberapa jenis gangguan mulut yang boleh disebabkan oleh banyak hal di mana salah satunya adalah kurang menjaga kebersihan mulut. Daun dari buah bidara boleh digunakan untuk mengatasi pelbagai gangguan mulut tersebut.

3. Merawat luka

Daun bidara mempunyai kandungan antiseptik sehingga sesuai digunakan untuk merawat luka samada luka yang telah lama mahupun luka baru.

4. Mengatasi masalah kewanitaan

Bagi anda yang mengalami keputihan, haid yang tidak lancar dan lain-lain, maka penggunaan daun bidara sesuai digunakan untuk mengatasi pelbagai gangguan tersebut.

5. Mempunyai banyak kandungan mineral

Daun bidara mengandungi banyak mineral yang berguna dalam merawat kesihatan tulang dan kesihatan gigi.

Semoga bermanfaat!

No comments

Powered by Blogger.