Tips Backpacker Sebelum Pergi Melancong Ke Thailand

TAHUKAH anda Thailand sememangnya mempunyai banyak daya tarikan pelancongan yang sayang sekali untuk dilepaskan. Mulai dari suasana pantainya yang cantik, pelancongan budaya dengan kuil-kuil Buddha yang megah, hingga tempat makan yang lazat ada di sana.

Tips Backpacker Sebelum Pergi Melancong Ke Thailand

Ingin bercuti secara berjimat ke Thailand? Tak ada salahnya kalau anda cuba cara backpacker. Selain lebih jimat, banyak yang berpendapat kalau traveling dengan cara ini jauh lebih berkesan jika dibandingkan dengan ikut open trip.

Kalau anda termasuk backpacker pemula, baca perkara ini dulu sebelum bercuti ke Negara Gajah Putih. Berikut adalah tips backpacker sebelum pergi melancong ke Thailand.

Tips Backpacker Sebelum Pergi Melancong Ke Thailand

1. Semak Masa Berlaku Pasport

Hal yang perlu diketahui sebelum membuat perjalanan ke luar negara adalah masa berlaku dari pasport yang anda miliki. Pastikan had masa berlaku pasport anda terhitung lebih dari enam bulan. Jika tidak, siap-siap untuk ditolak masuk pesawat.

2. Berburu Tiket dan Booking Hotel

Perkara penting yang perlu dilakukan oleh para backpacker adalah memburu tiket dan booking hotel murah. Hal ini dilakukan supaya boleh menekan budget dan perbelanjaan sepanjang perjalanan. Untuk ketahui lebih lanjut mengenai tiket, jom semak di Agoda atau di CheapoAir. Bagi anda yang ingin booking hotel, jangan risau anda boleh dapati di Hotel Murah

3. Catat Peralatan dan Keperluan Anda

Pembungkusan adalah hal penting selanjutnya yang perlu dilakukan sebelum berlepas ke Thailand. Bawa pakaian secukupnya saja, tak perlu berlebihan.

Ubat-ubatan peribadi pun jangan sampai ketinggalan. Dan yang paling penting, bawalah wang cash supaya anda tak kebingungan mencari ATM saat berada di Thailand nanti.

4. Buat Rencana Perjalanan

Oleh sebab Thailand mempunyai banyak destinasi pelancongan, anda perlu membuat senarai rancangan perjalanan agar masa cuti selama di sana berjalan efektif. Pastikan tidak ketinggalan untuk memasukkan Kompleks Grand Palace, Phuket, Pattaya, Ko Samui, atau Muzium Madame Tussauds dalam senarai anda.

5. Merasai Makanan Khas Thailand

Bukan traveling namanya kalau tidak merasai makanan khas di tempat yang dikunjungi. Hal ini wajib dilakukan ketika cuti ala backpacker ke Thailand. Negara ini terkenal akan kelazatan makanan kaki limanya. Anda pun harus pergi ke kawasan street food di sana seperti Ratchawat Market, Petchaburi Soi 5, Banglamphu, Wang Lang Market, Silom Soi 20, dan masih banyak lagi.

Semoga perkongsian ini bermanfaat buat anda yang suka travelling ke luar negara!

1 comment:

  1. lebih sennag bila buat pjlnn scra backpacker tp kalo ju kena ada kawan sekepala juga baru lebih best =)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.