Inilah Sebab Badan Sakit Setelah Bangun Tidur


Tidur seharusnya akan membuat anda lebih nyaman keesokan harinya untuk melakukan aktiviti seharian. Namun apa yang terjadi apabila setiap bangun tidur, tubuh justeru terasa sakit?

Hal ini ternyata pernah diteliti oleh saintis dari University of Manchester. Dalam kajian yang diterbitkan dalam Journal of the Federation of American Societies for Experimental Biology, penyelidik mendapati kemungkinan adanya tekanan keradangan saat kita tidur, terutama kerana ada kemungkinan anda menderita radang sendi.

Seperti dikeluarkan NY Post para penyelidik memeriksa sel-sel manusia dan tikus yang mengalami radang sendi atau artritis reumatoid. Pesakit yang mengalami artritis memang kerap merasa tidak selesa sepanjang hari kerana mengalami kekakuan sendi. Namun sukar mengetahui sama ada tidur mempengaruhi radang sendi semakin memburuk.

"Pada malam hari, tahap ketegangan sendi mungkin berkurang, tetapi secara beransur-ansur muncul di pagi hari," kata penyelidik dan penulis kajian Julie Gibbs, PhD.

Gibbs menjelaskan, seolah-olah hal ini boleh terjadi kerana salah satu protein yang terlibat dalam jam biologi atau disebut cryptochrome, juga memberi kesan kepada keradangan. Dengan penelitian lebih lanjut, dia percaya ahli mungkin boleh meramalkan sama ada rawatan boleh mengurangkan keradangan.

Menurut Gibbs, mempunyai rima tidur yang sihat seperti jadual tidur yang teratur dan menjaga waktu bangun konsisten, akan dapat membantu tubuh lebih segar dan cergas.

No comments

Powered by Blogger.