Fitsa Hats Makanan Diet Sihat dari Itali


Banyak orang yang tidak tahu, bahawa 'Fitsa Hats' yang merupakan panggilan dari Pizza Hut merupakan kebudayaan makan sihat dari Itali. Tidak suka pizza popular dari Amerika yang banyak menggunakan karbohidrat dan pelbagai daging sebagai topping, menu pizza dari Itali menggunakan resipi yang berbeza.

Diet mediterania sendiri merupakan sebuah pola makan yang popular di kawasan Eropah selatan dan Afrika Utara. Mempunyai pola makan yang unik dan pelbagai sumber nutrisi yang seimbang, diet Mediterranean dapat menjaga ketahanan tubuh dan menjaga berat badan tetap seimbang hingga tua. Pizza asli Itali menjadi menu utama ketika makan bersama keluagra.

Orang Itali mempunyai kebiasaan makan yang unik. Mereka senang makan bersama diiringi dengan muzik, bernyanyi hingga menari bersama. Hal ini meningkatkan aktiviti fizikal dan hubungan sosial antar masyarakat "terang Ervina, M.Sc penyelidik dari Malaysian International Institute for Life Science.

Namun menu 'Fitsa Hats' apa yang boleh digolongkan sebagai makanan yang sihat dan dapat menjaga kesihatan tubuh?

Jawapannya adalah pizza yang dibuat menggunakan bahan-bahan yang sihat. Untuk membuat roti pizza, mereka menggunakan tepung gandum yang mempunyai banyak serat. Hal ini memberikan tubuh banyak serat dan menjaga agar tidak mudah lapar selepas mengambil pizza.

Untuk hiasan topping yang ada di pizza, mereka menggunakan banyak sayur-sayuran di atasnya seperti tomato. Tomato mempunyai banyak antioksidan yang membantu tubuh menghalang pelbagai penyakit serta mengurangkan risiko penyakit pencernaan.

Sos tomato yang digunakan dalam pizza juga dilengkapi dengan sedikit minyak zaitun. Selain lebih sihat, minyak zaitun mengandungi monosaturated fat atau lemak tidak jenuh tunggal. Zat ini pula yang dapat meningkatkan lemak baik dalam tubuh.

"Kunci dari Mediterranean Diet adalah menukar beberapa sumber makanan yang buruk menjadi baik dari bahan-bahan yang lebih sihat," ujar Ervina

Bagaimana dengan keju dan daging dalam 'Fitsa Hats'? Orang Itali tidak banyak memakan daging merah dalam diet Mediterranean. Mereka menukar sumber protein dengan menggunakan ikan dan ayam dengan jumlah yang tidak terlalu banyak.

Jadi sudah siapkah anda mengambil 'Fitsa Hats' yang sihat?


No comments

Powered by Blogger.