Inilah Kesan Bahaya Penyaman Udara Kepada Pemandu

                 Inilah Kesan Bahaya Penyaman Udara Kepada Pemandu

Bolehkah tahap karbon dioksida atau CO2 meningkat dalam kereta apabila penghawa dingin dihidupkan dalam mod edaran semula udara?

Kebanyakan kereta tidak direka 100% kedap udara. Ini bermakna jika kereta anda bergerak ke hadapan, dan kereta anda diletakkan dalam keadaan samada secara edarkan semula udara atau dengan mengalirkan udara dari luar, sedikit udara akan disalin atau bertukar ganti.

Udara yang kita hembuskan keluar mengandungi kira-kira 5% CO2. Secara teorinya jika kita menyedut semua udara berbaki, ia akanmenghasilkan 5% CO2 dari jumlah keseluruhan kereta itu pada. Daripada jumlah udara dalam kereta dan kadar pernafasan anda ia nya mengambil masa 3-10 jam untuk bernafas keseluruhan udara dalam kereta bergantung kepada saiz kereta dan pemandu. Tahap 10% CO2 mampu membawa maut tetapi lazimnya anda akan pengsan sebelum itu akibat dari kekurangan oksigen.

Semua refleks berkaitan pernafasan dicetuskan oleh kepekatan CO2. Anda akan serta-merta bertindakbalas kepada sebarang peningkatan CO2 yang boleh menyebabkan bahaya. Ia adalah rasa atau sensasi yang amat tidak selesa. Cuba bernafas ke dalam beg untuk seketika atau tahan nafas anda agak lama, anda akan alami bahawa peningkatan CO2 n berasa seperti hendak mati.

Jika anda duduk di dalam kereta yang tidak bergerak untuk selama 4+ jam dengan tingkap tertutup, anda akan merasakan peningkatan CO2 dan merasakan sukar untuk bernafas. Jika anda tidak membuka tingkap, anda akhirnya akan mula merasai perasaan pedih berasid dalam paru-paru dan hidung anda. Anda akan membuka pintu atau tingkap sebelum tahap oksigen jatuh cukup rendah untuk menjadi berbahaya dan menyebabkan kecederaan kekal.

Namun begitu, harus juga diketahui bahawa badan manusia sebenarnya tidak boleh mengesan kekurangan oksigen. Udara kitar semula telah disedut dan dihembus keluar oleh kesemua penghuni kereta. Oleh itu, kandungan oksigen telah berkurangan dan ia dipenuhi dengan kelembapan. Kombinasi ini boleh membuat anda pening, dan boleh menghalang tumpuan anda dan memberi kesan negatif kepada keupayaan anda untuk memandu dengan selamat.

Amalan terbaik ketika pemanduan jarak jauh adalah untuk memandu di mod edaran semula atau kitar semula udara kabin kereta anda sehingga ia mencapai suhu yang agak selesa, dan kemudiannya beralih ke mod udara segar yang membenarkan udara luar untuk menggantikan udara di dalam kereta anda.

Semoga bermanfaat!

0 comment... add one now