-->

Inilah Alasannya Youtuber Terkenal PewDiePie Bakal Tutup Channel YouTube

Youtuber terkenal PewDiePie

Siapa tak kenal dengan YouTuber terkenal PewDiePie baru saja melontarkan pernyataan yang mengejutkan dunia. PewDiePie yang berasal Sweden tersebut mengatakan, dirinya bakal segera menutup channel YouTube-nya.

Apakah alasan PewDiePie ingin menghapuskan akaun yang telah membuatnya melonjak hingga sekarang ini?

Dikeluarkan oleh The Independent, lelaki yang bernama asli PewDiePie ini menuturkan, ia kecewa terhadap apa yang telah dilakukan YouTube.

Menurutnya, jejaring sosial berkongsi video itu perlahan-lahan telah membunuh channel miliknya. Beberapa video PewDiePie mengalami penurunan jumlah penonton. Selain itu, beberapa subscriber-nya komplain soal tidak adanya pemberitahuan yang muncul ketika ada video baru PewDiePie yang dimuat naik.

Melalui video terbaru, PewDiePie pun secara terang-terangan melontarkan keluh kesahnya kepada YouTube. Ia menganalogikan apa yang dilakukan YouTube kepadanya ibarat seorang kanak-kanak kecil yang bermain dengan pisau.

YouTube berusaha untuk membunuh channel saya. Jika kamu menonton analisa jumlah penonton video saya, semuanya turun, "kata PewDiePie.

Bukan sahaja soal penurunan jumlah penonton, lelaki kelahiran 24 Oktober 1989 itu juga mengadu tentang soal perubahan ciri-ciri yang dilakukan YouTube, satu di antaranya adalah video cadangan yang dipromosikan YouTube.

Ia menilai apa yang dilakukan YouTube adalah sebagai penghinaan, "Ini rasanya seperti ditendang" katanya.

PewDiePie sepertinya memang tak main-main dengan apa yang telah ia ungkapkan. Jika jumlah subscribernya mencapai 50 juta, ia merancang untuk menghapus channel-nya.

"Saya memutuskan ini merupakan satu-satunya cara. Pasti kalian berfikir aku bergurau, tapi aku akan segera melakukannya," kata PewDiePie.

PewDiePie sendiri telah memenangi sebanyak 49 juta subscriber dari seluruh dunia. Bahkan, jumlah penonton video di channel-nya boleh mencapai 13 bilion views. Ia pun sempat masuk ke dalam senarai 100 Orang Berpengaruh versi Time Magazine.

Bukan itu sahaja, PewDiePie memandangkan ia mampu memenangi pendapatan sebesar US $ 4 juta dalam masa setahun.

0 comment... add one now