Cara Mudah Melindungi Data Penting di Smartphone

Lindung Data Penting di Smartphone

Pada zaman kemajuan teknologi, kini segala perkara boleh dilakukan dengan telefon pintar. Faktanya, telefon pintar bukan lagi sebagai alat hiburan saja, tetapi juga peranti yang boleh dihubungkan dengan keluarga, dan pekerjaan di mana pun anda berada.

Namun, secanggih apapun itu, telefon pintar anda boleh rosak jika jatuh atau terkena air. Apabila perkara ini berlaku, anda kemungkinan boleh kehilangan data-data penting.

Berikut adalah cara mudah melindungi data penting di smartphone anda:

1. Data Hilang, Harus Bagaimana?

Tak perlu panik, anda masih dapat memulihkan atau mengembalikan data-data yang hilang dengan cuba beberapa aplikasi di Play Store atau Apps Store. Meskipun secara fizikal smartphone anda rosak, anda boleh memulihkannya melalui pilihan lain, yakni sistem pemulihan data.

2. Pakai External Hard Disk

Biasakan untuk selalu menyimpan data sandaran (back up) selain di smartphone. Misalnya, di external hard disk anda. Untuk pengguna iPhone, kamu dapat buat back up seluruh data melalui Time Machine, sebuah perisian iOS. Time Machine akan memulihkan data anda.

Untuk Android, anda boleh memindahkannya ke PC dengan menggunakan kabel data atau memasukkan memory card. File tersebut boleh disimpan di komputer atau hard disk luaran.

3. Gunakan Perkhidmatan Cloud

Ada banyak perkhidmatan Cloud yang boleh kamu gunakan untuk menyimpan data sandaran secara automatik. Misalnya, Dropbox dan Google Drive. Dua perkhidmatan percuma itu, aplikasi boleh dimuat turun di App Store atau Google Play.

Selain itu, ada cara mudah lain jika kamu ingin mengembalikan data dari Google Drive atau Dropbox ke telefon pintar baru anda, yakni mengerakkan akaun Cloud ke akaun dismartphone anda. Namun, pastikan anda mempunyai banyak ruang di telefon pintar, mengingat aplikasi ini hanya memakan memori.

Apapun kaedah yang anda pilih, melindungi memori dan data di telefon pintar adalah perkara yang sangat penting.

Selamat mencuba!

Sumber: How To Tech

No comments

Powered by Blogger.