-->

6 Perkara Perlu Dilihat Setelah Membeli Rumah

6 Perkara Perlu Dilihat Setelah Membeli Rumah

Proses membeli rumah memang memerlukan langkah yang panjang. Setelah selesai menandatangani kontrak pembelian rumah baru, ia adalah masa untuk mengubahnya sesuai dengan keinginan anda.

Ini adalah kelebihan dari membeli rumah baru. Anda mempunyai peluang untuk mengubah pandangan kediaman yang sesuai dengan keperluan dan peribadi anda.

Semua boleh disesuaikan dengan bajet yang anda inginkan. Untuk melakukan perubahan yang tepat, ikut beberapa tips ini seperti dikutip dari newhomesource.com dan Rumah.com:

1. Perubahan struktur bangunan

Ketika menandatangani kontrak, anda boleh berkomunikasi dengan pemaju untuk meminta perubahan atau tambahan material agar sesuai dengan idaman anda.

Pada umumnya pembeli akan merasa sedikit pening ketika menandatangani kontrak kerana banyaknya dokumen undang-undang yang mereka harus periksa.

Hal terpenting selepas mengubah struktur bangunan, anda boleh menambah bilik, mengganti lampu, atau bahkan membuat pintu penyesuaian yang disampaikan kepada tukang. Semua perubahan ini nantinya akan menambah kos anda dan akan dibayar terus selepas rumah siap dibina

2. Upgrade setelah membeli

Setelah membeli rumah, sangat mungkin anda ingin membuat beberapa perubahan pada rumah anda. Misalnya perubahan hiasan seperti warna cat, landskap taman, lampu, paip saluran air, lantai garaj, sampai dengan perubahan perabot rumah.

Sebenarnya anda perlu memilih dengan terperinci mana yang perlu diubah sekarang dan mana yang boleh dibina kemudian hari. Pengubahsuaian yang terlalu rumit juga tentunya akan memerlukan waktu pengerjaan yang lama, sehingga anda harus bersabar untuk menduduki rumah tersebut.

3. Manfaatkan waktu sebaik baiknya

Pada umumnya terdapat masa 100 hari untuk anda memeriksa dan melakukan perubahan pada bangunan rumah selepas tandatangan kontrak. Dalam masa yang terhad ini, anda harus terperinci mencatat perubahan apa saja yang diperlukan untuk rumah anda.

Tidak hanya disampaikan secara lisan, anda juga boleh menyiapkan visualisasi contoh pengubahsuaian yang diinginkan kepada tukang yang akan mengubahsuai. Anda juga harus memahami keterbatasan waktu yang mereka miliki untuk mengerjakan rumah anda, oleh kerana itu manfaatkan waktu dengan sebaik-baiknya.

4. Rumah contoh

Ketika hendak mengubah suai rumah baru sesuai dengan impian, kita sering kali mencari rumah contoh yang mewah. Anda harus ingat bayaran renovasinya tidak kecil dan anda akan memerlukan bajet yang besar.

5. Keperluan vs keinginan

Cuba untuk menjadi sedikit fleksibel. Ingat anda mempunyai belanjawan peribadi dan tidak mungkin memenuhi semua keinginan yang diinginkan. Oleh kerana itu, cuba buat senarai "yang dikehendaki" dan "yang diperlukan". Dengan begitu anda boleh berfikir seimbang dan menentukan di antara keinginan dan keperluan.

6. Cari vendor yang dipercayai

Sangat penting untuk mencari perunding reka bentuk dalaman yang boleh dipercayai. Mereka boleh memandu anda dalam proses pengubahsuaian dengan memberi cadangan dan reka bentuk pilihan, hingga melaksanakan anggaran anda. Anda bahkan boleh meminta mereka agar memilih perabot yang sesuai dengan bajet.

Semoga bermanfaat!

0 comment... add one now