10 Filem Paling Laris di Dunia Tahun 2016


Filem apa yang paling berjaya mengaut keuntungan matawang dolar di tahun 2016 ini? Melihat trend filem superhero yang terus membanjiri di tahun ini, rasanya mudah filem adaptasi komik superhero Marvel dan DC bakal muncul dalam senarai ini.

Di luar genre superhero, filem animasi juga berjaya mencetak keuntungan di box office.

Sementara bila dilihat dari segi syarikat, Disney kembali menerajui box office dunia di tahun ini melalui franchise filem superhero Marvel serta beberapa filem animasi dan adaptasi baru.

Lihat senarai 10 besar filem paling laris di kancah box office dunia sepanjang 2016, laman Box Office Mojo sempat melaporkannya lengkap dengan pendapatan untuk skala domestik maupun di luar Amerika Syarikat.

Berikut adalah senarai 10 filem yang berjaya menerajui box office di tahun 2016:

10. Doctor Strange

Diadaptasi dari komik superhero terbitan Marvel, Doctor Strange yang diedarkan oleh Disney, berjaya menjadi filem ke-10 paling laris sepanjang 2016. Tak sia-sia Marvel dan Disney membayar mahal Benedict Cumberbatch sebagai pelakon utamanya.

Kisah filem arahan pengarah Scott Derrickson ini berpusat pada pencarian Stephen Strange untuk kesembuhan tangannya yang berujung pada penglibatan beliau dengan dunia mistik berbahaya. Doctor Strange berjaya mengaut pendapatan US $ 656,5 juta.

9. Suicide Squad

Suicide Squad merupakan salah satu filem superhero yang bertabur bintang besar. Warner Bros berjaya membawa Will Smith, Margot Robbie, hingga Jared Leto berada di satu skrin.

Suicide Squad mengisahkan mengenai para penjahat di dunia superhero DC yang dipaksa menjadi satu pasukan untuk menghancurkan ancaman besar umat manusia. Filem ini mengaut angka sebanyak US $ 745,6 juta.

8. Fantastic Beasts and Where To Find Them

Berasal dari buku Fantastic Beasts and Where to Find Them karya J. K. Rowling yang menjadi panduan watak dalam kisah Harry Potter, filem arahan pengarah David Yates ini mendulang kejayaan besar walaupun tayang menjelang penghujung tahun.

Lakonan Eddie Redmayne yang diakui Oscar berkat The Theory of Everything, dianggap berjaya menghidupkan watak Newt Scamander. Berkat itu juga filem yang diagihkan Warner Bros ini mengaut pendapatan sebanyak US $ 746,1 juta.

7. Deadpool

Filem superhero arahan pengarah Tim Miller yang dibintangi Ryan Reynolds ini berjaya meraih angka US $ 783,1 juta.

Deadpool juga diganjar oleh skor positif dari para pemerhati filem walaupun banyak adegan kekerasan dan dialog kasar di dalamnya. Filem yang bertempat di dunia sinema X-Men ini mengisahkan tentang bekas tentera bayaran yang ingin membalaskan dendamnya terhadap orang yang menjadikannya mangsa eksperimen.

6. Batman v Superman: Dawn of Justice

Ditunggu-tunggu oleh para peminat superhero komik terbitan DC, Batman v Superman: Dawn of Justice menjadi salah satu filem superhero paling luar biasa di sepanjang 2016.

Melanjutkan kejadian dalam Man of Steel, filem arahan pengarah Zack Snyder ini berjaya mengaut keuntungan dari rasa ingin tahu pencinta filem di seluruh dunia. Walaupun kualiti filem kolaborasi pertama Batman dan Superman ini masih menjadi perdebatan, namun sekurang-kurangnya Warner Bros berjaya meraih angka US $ 873,3 juta.

5. The Secret Life of Pets

Sepanjang tahun 2016, Universal Pictures berjaya meraih pendapatan besar melalui filem animasi The Secret Life of Pets.

Walaupun tak melibatkan bintang-bintang besar Hollywood, namun pasukan Illumination Entertainment yang berjaya berkat Despicable Me dan Minions, berjaya menggarap filem ini secara menarik. Hasilnya pendapatannya melebihi filem-filem superhero yang disebutkan sebelumnya hingga mencapai US $ 875,4 juta.

4. The Jungle Book

Sempat membuat versi animasi di tahun 1967, Disney membuat lompatan besar dengan menggarap versi live-action The Jungle Bookyang keluaran dalam tahun 2016. Filem yang asalnya berasal dari cerita abad ke-19 karya Rudyard Kipling ini, berjaya meraih pendapatan US $ 966,6 juta.

The Jungle Book yang juga tengah digarap Warner Bros ini, berkisah tentang seorang anak bernama Mowgli yang diasuh oleh kawanan serigala di sebuah hutan.

3. Zootopia

Ginnifer Goodwin dan Jaseon Bateman mengisi suara watak Zootopia (Walt Disney Animation Studios)

Tayang sekitar awal 2016, Zootopia menjadi tontonan melayan Disney yang digemari para pecinta filem animasi.

Zootopia dikerjakan oleh duet pengarah Byron Howard dan Rich Moore dan tak banyak melibatkan bintang-bintang top. Namun filem yang mengisahkan tentang arnab polis dan rubah penipu yang menyingkap konsporasi di bandar besar para haiwan ini, meraih skor positif serta pendapatan sebanyak US $ 1,023 bilion.

2. Finding Dory

Disney seolah-olah benar-benar mendominasi di sepanjang tahun 2016. Finding Dory yang digarapnya bersama Pixar, meraih pendapatan terbesar kedua sepanjang 2016. Filem arahan pengarah Andrew Stanton ini berjaya mengaut US $ 1,027 bilion.

Di mata pemerhati, Finding Dory yang melibatkan Ellen DeGeneres sebagai tokoh utamanya, Dory, langsung dihadiahi skor positif.

1. Captain America: Civil War

Marvel Studios bersama Disney kembali mendulang berjaya melalui franchise superheronya. Captain America: Civil War yang menutup trilogi Captain America, berjaya meraih pendapatan terbanyak di tahun 2016, US $ 1,153 bilion.

Ditambah lagi, filem arahan pengarah Anthony Russo dan Joe Russo yang mendedahkan perpecahan antara Captain America dan Iron Man di pasukan Avengers ini, mendapat skor yang sangat positif dari para pengkritik dunia.

Kita sama-sama nantikan filem akan datang di tahun 2017!

No comments

Powered by Blogger.