Misteri Bangkai Pesawat MH370 'Menampakkan Diri' di Google Earth?


Selama bertahun-tahun para penyelidik menyelidik Lautan Hindi, untuk mencari kewujudan Malaysia Airlines MH370 yang hilang secara misteri pada Sabtu 8 Mac 2014. Walau bagaimanapun, pesawat itu masih tidak dijumpai sampai sekarang.

Hanya beberapa serpihan yang diduga kuat bahagian dari kapal terbang nahas itu yang 'dimuntahkan' lautan.

Namun, seorang penyelidik bebas mengaku menemui sejumlah serpihan melalui aplikasi Google Earth.

Ahli statistik asal Amerika Syarikat, Mike Chillit memerhati perairan antara Pulau Saint Brandon, kira-kira 430 kilometer dari Mauritius enam bulan selepas kapal terbang Negeri Jiran itu menghilang.

Ia menyiarkan satu siri gambar pada laman webnya dan Twitter pada Isnin 28 November 2016, yang menunjukkan sejumlah objek yang diyakininya sebagai Boeing 777 yang mengangkut 239 orang itu.

Chillit menggabungkan kemungkinan kedudukan puing-puing, pengetahuannya soal arus dan suhu, untuk merapatkan lokasi pencarian.

"Saya belum cuba menggunakan Google Earth untuk mencari ini sebelum ini, selain Reunion di mana teradapat penampakan puing seminggu sebelum flaperon dijumpai (pada Julai 2015)," kata Chilllit, seperti dikutip dari Daily Mail.

Semua serpihan setakat ini dijumpai di pantai timur Afrika, dekat Madagascar dan Mozambique. Menurut Chillit, Saint Brandon belum pernah diperiksa.

Analisis saintifik menganggarkan, teritip mula melekat di flaperon yang tumbuh di perairan yang lebih panas daripada di kawasan pencarian pada masa ini.

Chillit yakin, Malaysia Airlines jatuh lebih jauh ke utara daripada zon pencarian saat ini. Ia menyampaikan petisyen kepada PM Australia Malcolm Turnbull untuk memindahkan kawasan pencarian.

Ia juga cuba mengumpul dana untuk carian persendirian di dekat Batavia Seamount dan Zenith Plateau, di lepas pantai Exmouth.

Chillit juga berusaha mengikat kontrak syarikat khusus pencarian laut dalam, Williamson and Associates untuk mencari MH370, namun gagal. "Aku berusaha untuk tidak terlalu serius. Namun, ini sangat berharga untuk disiasat," kata dia.

Biro Keselamatan Pengangkutan Australia saat ini mempersiapkan naskah laporan carian yang menyarankan 'redefinisi' kawasan pencarian.

Namun, tak ada dana tersedia untuk penyisiran di luar zon pencarian saat ini yang luasnya 12 ribu kilometer persegi. Kerajaan Malaysia, China, dan Australia tidak akan menyokong pembiayaan sehingga ditemukan bukti baru yang meyakinkan.

Bunuh Diri atau Tindakan Heroik?

MH370 diduga 'terjun' ke laut dalam keadaan tidak terkawal, di titik yang jauh menyimpang dari radarnya, Kuala Lumpur, Malaysia menuju ke Beijing, China.

Sejumlah spekulasi beredar soal mengapa MH370 jatuh di titik yang keluar dari jalur yang dirancang. Ada yang berpendapat, si pilot, Zaharie Ahmad Shah sengaja membuat pesawat itu celaka.

Tapi sebuah teori baru berkata, kehilangan MH370 merupakan tindakan heroik yang dilakukan oleh juruterbang. Hal itu dikemukakan oleh peminat penerbangan asal Australia, Michael Gilbert.

Menurutnya, pesawat tersebut mengalami kebakaran di tengah-syarikat, sehingga menyebabkan pilot Zaharie Ahmad Shah berusaha mencegah jet yang dikemudikannya jatuh di kawasan padat penduduk.

Gilbert menghabiskan 18 bulan untuk menyiasat masalah teknikal yang menyebabkan hilangnya MH370 secara misteri. Ia melihat catatan rawatan dan sejarah penerbangan pesawat 9M-MRO untuk menyokong teorinya bahawa rosaknya pemanas kaca depan mencetuskan kebakaran.

Dikutip dari Daily Mail, Gilbert mendapati bahawa 9M-MRO pesawat Boeing 777 milik Malaysia Airlines yang beroperasi seperti MH370 mempunyai risiko tinggi mengalami kegagalan pemanas kaca depan.

"Kebakaran di pemanas kaca depan dapat menjelaskan baik kehilangan isyarat transponder dan gangguan komunikasi satelit," ujar Gilbert dalam hipotesisnya.

Gilbert menduga, kebakaran di MH370 memaksa pesawat mengalihkan penerbangannya ke Pulau Pinang, dan kebocoran oksigen di dalam kokpit menyebabkan api merebak dengan cepat.

"Apabila asap kelihatan, bau terbakar, atau kebakaran, reaksi awal awak kabin adalah memakai topeng oksigen mereka," jelasnya dalam hipotesis.

"Saya menduga bahawa kapten pada tanda pertama terjadinya bahaya, yakni asap, bau terbakar atau kebakaran, reaksi awal akan mengenakan topeng oksigen mereka," jelasnya di hipotesisnya.

Saya menduga bahawa kapten keluar dari tempat duduknya untuk mengambil pemadam kebakaran di kokpit dan memadamkan api. "

"Pilot akan menyedari bahawa tidak ada kesempatan untuk menerbangkan pesawat secara manual. Tidak ada alat, itu terjadi saat malam, tidak ada Bulan, ia hanya boleh memanfaatkan kokpit untuk jangka masa singkat dan bekalan oksigen yang berkurangan."

Gilbert meyakini bahawa pilot memilih untuk mengarahkan pesawat ke tempat yang lebih selamat, yakni menjauhi lokasi padat penduduk.

"Pada akhir penerbangan, saya percaya bahawa MH370 kehabisan bahan bakar dan terjun kira-kira 200 kilometer di luar kawasan carian saat ini," jelas Gilbert.

Mana yang benar, masih tidak diketahui. MH370 masih menjadi misteri besar sehingga hari ini.

No comments

Powered by Blogger.