Makan Sebutir Telur Sehari Mampu Turunkan Risiko Strok


Tahukah anda mungkin sudah mengetahui bahawa telur mengandungi protein yang tinggi. Protein dapat memberikan tubuh anda tenaga lebih masa untuk menjalankan fungsinya selama bekerja. Semakin tinggi protein yang anda miliki, semakin besar pula tenaga yang anda akan dapat.

Kini, sebuah kajian menunjukkan bahawa mengambil sebutir telur setiap hari boleh menurunkan risiko stroke hingga 12 peratus, dikutip dari laman Boldsky.

Sebutir telur bersaiz besar mengandungi enam gram protein berkualiti tinggi dan antioksidan lutein dan zeaxanthin, yang ditemui dalam kuning telur, serta vitamin E, D dan A.

"Telur mempunyai banyak sifat-sifat pemakanan yang positif termasuk antioksida yang telah terbukti dapat mengurangkan stres oksidatif dan keradangan. Telur juga merupakan sumber protein yang sangat baik, yang dapat menurunkan tekanan darah," kata penyelidik utama Dominik Alexander dari EpidStat Institute Michigan, Amerika Syarikat.

Untuk kajian ini, pasukan melakukan kajian sistematik dan meta-analisis kajian dengan mencatat kembali dari tahun 1982 hingga tahun 2015. Mereka menilai hubungan antara pengambilan telur dengan penyakit jantung koronari dan strok.

Kajian ini menggariskan kajian sebelum ini yang menunjukkan kurangnya hubungan antara telur dengan penyakit jantung, dan sekarang menunjukkan kesan yang menguntungkan dari makan telur dengan risiko strok.

Mulai sekarang pastikan anda mendapat pengambilan telur setiap hari jika perlu dielakkan daripada penyakit stroke.

No comments

Powered by Blogger.