Ketahui 5 Perkara Penting Ini Sebelum Menggunakan WiFi Awam


Adakah penggunaan WiFi di kawasan awam boleh dikatakan aman? Tentu saja tidak. Namun, kalau kamu terpaksa harus menggunakan WiFi awam percuma seperti di hotel, kafe, pejabat, dan tempat umum lainnya, ada beberapa perkara yang perlu kamu ketahui.

Sebagaimana dikutip dari laman Entrepreneur.com, berikut ini tindakan pencegahan yang boleh kamu lakukan.

1. Jaga diri!

Jangan pernah melakukan online bankingdi WiFi umum. Bahkan, jangan pula cek email kerana itu boleh memberi akses terhadap penoreh untuk melihat maklumat peribadimu. Ini berlaku juga bahkan pada laman-laman web yg menggunakan protokol https.

"Hotspot umum itu sasaran empuk untuk ditoreh, yang akan menghancurkan bahagian 'selamat' pada https," kata David Lee, pengurus produk di syarikat keselamatan Norton.

2. Waspada akan rangkaian palsu

"Anda mungkin melihat rangkaian WiFi bernama 'Free-Starbucks-wifi'. Tapi, boleh saja itu rangkaian palsu," ujar Jerome Segura, seorang Malware Intelligence Analyst di syarikat pelindung perisian internet, Malwarebytes.

Mungkin anda akan dihubungkan ke internet seperti biasanya, namun semua aktiviti kamu sedang dalam pantauan penoreh. Oleh sebab itu, sebaiknya anda memastikan kepada kakitangan setempat nama WiFi di tempat itu.

3. Matikan fungsi ciri sharing

Fungsi ciri sharing peranti sebetulnya direka untuk memudahkan kerjasama di lingkungan kerja. Apabila ciri ini aktif, beberapa orang yang menggunakan rangkaian yang sama, boleh dengan mudah mengakses peranti itu.

Tentu saja, anda tidak mahu perkara ini berlaku ketika menggunakan WiFi umum. Apabila anda mematikan ciri ini, maka telefon bimbit atau laptop tidak terlihat oleh orang lain, sehingga tidak akan menjadi sasaran.

4. Pasang VPN

Tidak ada salahnya bagi anda untuk memasang perisian VPN (Virtual Personal Network). Meskipun lebih aman, VPN juga mempunyai kelemahan, sehingga sebaiknya kamu harus tetap kepada laman web dengan protokol https yang belum tentu terjamin juga.

Malah, kalau membolehkan, sebaiknya anda menggunakan VPN yang menawarkan perlindungan antivirus dan mempunyai versi aplikasi untuk telefon bimbit.

5. Tethering

Anda boleh menggunakan telefon bimbit sebagai hotspot untuk komputer riba (tethering), yang menawarkan rangkaian aman. Namun harus diakui juga, tethering punya beberapa kekurangan iaitu kelajuan dan jaringannya bergantung pada provider dan jenis rangkaian yang didapati di telefon bimbit anda.

Kekurangan lain adalah, laman web yang anda akses akan mengetahui maklumat asas tentang siapa kamu dan alat apa yang dipakai. Akan tetapi, kalau anda menggunakan VPN, anda akan menjadi tidak dikesan.


No comments

Powered by Blogger.