Inilah Keutamaannya Solat Asar Yang Anda Perlu Tahu


TERKADANG, Asar merupakan masa yang banyak orang lalai menjalankan perintah Allah Subhanahu wa Ta'ala. Banyak alasan yang dilontarkan untuk memperkuat dirinya tidak melaksanakan solat. Seperti halnya, penat atau terhalang oleh pekerjaan yang harus segera diselesaikan.

Padahal, solat Asar mempunyai keutamaan tersediri ! Sangat sayang sekali jika kita ketinggalan. Memang, apa faedahnya?

Berikut adalah empat keutamaan yang akan kita peroleh jika melaksanakan solat Asar:

1. Merupakan Amalan yang Akan Menghantar ke Syurga

Solat Asar merupakan salah satu ibadah wajib yang boleh membawa seseorang ke syurga. Sebagaimana disebutkan dalam beberapa riwayat hadis bahawa siapa saja yang melaksanakan solat Asar, maka dia akan masuk ke dalam syurga.

Namun ada baiknya bila melaksanakan solat ini di awal waktu. Sehingga kita pun boleh lebih khusyu 'dan tidak tergesa-gesa dalam melaksanakanya. Sebagaimana disebutkan dalam surat Al-Baqarah ayat 238, "Peliharalah semua solat (mu), dan (peliharalah) solat wusthaa. Berdirilah untuk Allah (dalam shalatmu) dengan khusyu. "

Beberapa ulama berpendapat dan bersetuju bahawa yang dimaksudkan dengan solat wustha adalah solat Asar. Dimana hal ini berdasarkan pada hadis Rasulullah ï·º di saat terjadinya perang mazhab bahawa, "Mereka (kaum kafir Quraisy) telah menyibukkan kita dari shalat wustha, (iaitu) solat Asar."

2. Mendapatkan Pahala Dua Kali Lipat Serta Tidak Akan Masuk ke Dalam Neraka

Mengenai hal ini, ada sebuah hadis khusus yang menyebut tentang pahala bagi orang yang menjaga solat asar yaitu mendapatkan pahala dua kali ganda, dan ia juga tidak akan dimasukan ke neraka.

Hal ini disebutkan dalam hadis yang diriwayatkan daripada Abu Basrah al-Ghifari yang menceritakan bahawa, "Rasulullah ï·º solat Asar bersama kami di daerah Makhmash. Kemudian beliau bersabda, 'Sesungguhnya solat ini (solat Asar) pernah diwajibkan kepada umat sebelum kalian, namun mereka mensia-siakannya. Sehingga barangsiapa yang menjaga solat ini, maka baginya pahala dua kali ganda ', "(HR. Muslim no. 830).

Selain itu Rasulullah ï·º juga bersabda, "Tidak akan masuk neraka seorang pun yang mengerjakan solat sebelum matahari terbit (yakni solat subuh) dan sebelum matahari terbenam (yakni solat Asar)," (HR. Muslim no. 634).

3. Menjadi Pembeza Diri dari Orang Munafik

Keutamaan solat Asar selanjutnya adalah menjadi sebuah pembeza diri dari orang-orang yang munafik. Sebagai umat Islam kita sangat dianjurkan untuk mengerjakan solat di awal waktu. Sebab selain banyak keutamaan yang akan diperoleh, mengerjakan solat di awal waktu merupakan salah satu cara untuk membezakan diri dari orang munafik.

Sebagaimana disebutkan bahawa Rasulullah ï·º bersabda orang yang munafik akan mengerjakan solat Asar ketika matahari telah hampir tenggelam. Sehingga ia mengerjakan solatnya secara cepat seperti patukan ayam.

"Itulah solatnya orang munafik, yaitu duduk memerhatikan matahari. Sehingga ketika matahari berada di antara dua tanduk syaitan atau ketika hampir tenggelam, maka dia pun berdiri untuk mengerjakan solat asar empat rakaat secara cepat seperti patukan ayam. Dan dia juga tidak berzikir untuk mengingat Allah, kecuali hanya sedikit saja, "(HR. Muslim no. 622).

4. Disaksikan Oleh Malaikat

Dalam sebuah hadis disebutkan bahawa para malaikat malam dan siang silih berganti mendatangi seorang hamba. Dimana mereka akan berkumpul di saat Subuh dan Asar. Kemudian malaikat yang menjaga kalian akan naik ke atas hingga Allah Ta'ala bertanya kepada mereka -dan Allah lebih mengetahui keadaan mereka (para hamba-Nya) -, "Dalam keadaan bagaimana kalian tinggalkan hamba-hambaKu?" Para malaikat menjawab, "Kami tinggalkan mereka dalam keadaan sedang mendirikan solat. Begitu juga ketika kami mendatangi mereka, mereka sedang mendirikan solat, "(HR. Al-Bukhari no. 555 dan Muslim no. 632).

Waallahualam...

No comments

Powered by Blogger.