Inilah Jawapannya Mengapa Isi Radiator Harus Pakai Coolant


Beberapa pemilik motosikal lebih memilih menggunakan air biasa berbanding coolant untuk radiator. Alasannya umumnya adalah anda, dan lebih jimat kos.

Padahal, cara tersebut sebetulnya merugikan. Air biasa boleh memberikan kesan buruk pada motor, iaitu lebih mudah munculkan karat kerana tidak adanya kandungan anti karat pada air biasa, beza dengan penggunaan coolant.

Selain itu, penyejukan enjin juga kurang maksimum kerana air biasa kurang baik dalam hal menghantarkan panas. Mesin pun boleh cepat panas sehingga jika menggunakan cara ini terus maka usia mesin boleh lebih pendek dan cepat rosak.

Semua ini disebabkan kerana sifat semula jadi daripada air itu sendiri. Air adalah zat yang punya titik didih 100 darjah Celsius. Namun sebelum mencapai suhu itu air pun sudah menguap sehingga lebih cepat habis.

"Semua itu beza dengan coolant. Coolant di 100 darjat ke atas masih boleh. Maka sebaiknya memang pakai coolant bukan air biasa.

Meskipun begitu air biasa tetap boleh digunakan hanya dalam waktu mendesak sahaja. Setelah itu harus diganti lagi pakai coolant.

Dalam proses penggantian itu, baiknya radiator dibersihkan dulu dari sisa air atau bekas hakisan. Tahapan ini boleh menggunakan cecair pembersihan semacam radiator flush.

Selamat mencuba!

0 comment... add one now