Inilah Ciri-Ciri Aplikasi Android Yang Berbahaya



Kini, berjuta-juta aplikasi dan permainan Android yang boleh kamu dapati di kedai aplikasi Google Play Store, baik rasmi mahupun tidak rasmi.

Jika tidak cermat, aplikasi yang kamu download boleh saja mempunyai virus berbahaya bagi telefon bimbit anda. Tingginya penggunaan telefon pintar menjadi peluang besar bagi penggodam (hacker) untuk menyebarkan virus melalui aplikasi percuma.

Bagaimana cara menghindarinya? Mudah saja, kamu perlu ciri-ciri ini untuk mengetahui aplikasi berbahaya atau tidak di Android.

1. Tidak Ada di Play Store

Menurut How to Geek, aplikasi berbahaya tidak boleh didapati di Play Store, tetapi hanya di laman-laman berkongsi aplikasi atau blog. Memasang (install) aplikasi berformat .apk kadang-kadang berisiko mengandungi virus.

2. Pemaju Aplikasi Tidak Jelas

Sebelum memasang aplikasi, sebaiknya periksa dahulu sumber aplikasi tersebut. Misalnya, siapa pemaju aplikasi (developer). Jika tidak jelas atau tidak diketahui sumbernya dari mana, kemungkinan besar aplikasi tersebut kurang kredibel.

3. Lihat Jumlah Muat Turun dan Komen

Apabila aplikasi yang kamu ingin download ada di Play Store, cuba perhatikan jumlah muat turun dan komen yang ditinggalkan pengguna. Ini menjadi salah satu tolok ukur seberapa berkualiti aplikasi yang akan kita pakai.

Biasanya aplikasi yang berkualiti sudah dipakai oleh sekurang-kurangnya 1 juta pengguna dan telah mendapat penarafan 4 ke atas.

4. Reputasi

Ciri berikutnya, aplikasi yang berbahaya memiliki reputasi yang mencurigakan baik di Google Play Store atau di komuniti Android lain. Perhatikan apabila jumlah pendownload dan rating aplikasi rendah. Kemungkinan besar aplikasi tersebut berbahaya.

Semoga memberi manfaat kepada anda!

0 comment... add one now