Inilah Cara Membaiki Kabel Charger Yang Rosak


Walaupon smartphone mahal-mahal pon, masalah kabel charger rosak tidak dapat dielakkan oleh para pengguna telefon bimbit. Tak jarang mereka harus membeli kabel baru jika ternyata kabel yang lama tidak boleh diperbaiki.

Kabel pengecas yang rosak bukan hal yang asing lagi, memandangkan kabel tersebut sering digunakan baik untuk mengisi kuasa atau menyambungkan telefon dengan komputer. Lalu apa yang boleh anda lakukan jika charger phone rosak?

Anda boleh saja pergi ke Apple Store atau kedai lain untuk membeli kabel yang baru. Namun ada beberapa cara yang boleh dilakukan sebelum kalian mengeluarkan wang untuk membeli kabel yang baru.

Ada dua bahagian pada charger iPhone iaitu power penyesuai dan kabel Lightning. Adaptor dihubungkan ke stop kenalan, sedangkan kabel Lightning menghubungkan telefon bimbit dengan adapter.

Jika telefon bimbit kalian sudah tidak mula mengisi kuasa serta penyesuai dihubungkan ke stop kenalan, maka ada beberapa cara yang boleh kamu cuba terlebih dahulu untuk mencari tahu apa yang sebenarnya rosak.

Berikut caranya seperti yang dilaporkan oleh Macworld:

1. Kalian harus memeriksa sama ada stop kenalan berfungsi dengan betul. Jika ketika dihubungkan dengan stop kenalan pertama dan telefon bimbit tidak mengisi kuasa, maka cuba dengan stop kenalan yang lain.

2. Semak sama ada yang salah pada iPhone. Cuba mengecas peranti iOS lain dengan kabel, adaptor dan stop kenalan yang sama.

3. Semak sama ada yang salah dengan kabel charger. Kalian boleh cuba kabel berbeza, tapi dengan telefon bimbit, adaptor dan stop kenalan yang sama.

4. Jika kalian tidak dapat memastikan bahawa kerosakan ada pada stop kenalan, iPhone, atau kabel, maka kemungkinan besar bermasalah dengan penyesuai.

Namun jika kalian mempunyai penyesuai cadangan atau boleh meminjam dari kawan, kamu boleh diperiksa kembali dengan stop kenalan, wayar dan peranti iOS yang sama, tetapi menggunakan penyesuai pinjaman tersebut.

Bilamana masalah terletak pada kabel Lightning, maka ada cara untuk memperbaikinya sendiri. Namun sebaiknya, kalian mempercayakan proses pembaikan kepada yang ahli.

Bagaimana seorang ahli perbaiki kabel charger?

Seorang pakar teknologi bernama Abdul Moiz, berkongsi cara memperbaiki kabel Lightning iPhone melalui video tutorial di YouTube. Dalam video itu, ia memperbaiki kabel charger hanya berbekal alat solder, pemotong dan glue gun (lem tembak).

Pertama, ia seolah-olah memotong salah satu hujung kabel charger hingga tampak kabel berwarna merah, putih, hijau dan hitam. Kemudian, kabel-kabel tadi disambung semula menggunakan solder dan yang pasti proses tersebut memerlukan waktu yang cukup lama.

Bagi kalian yang cuba tips ini, sebaiknya berhati-hati kerana solder tersebut panas dan boleh mencederakan tangan. Setelah kabel sudah disambung semula, kalian boleh membungkus semula kabel tersebut dengan penutup yang ada sebelumnya. Untuk proses ini, kalian boleh menggunakan glue gun (lem tembak) untuk meletakkan penutup tersebut kembali.

Setelah proses di atas, kalian boleh cuba mengecas iPhone dengan kabel tersebut.

Selamat mencuba!

No comments

Powered by Blogger.