-->

Inilah 5 Fakta 'Mengejutkan' Tentang Supermoon 14 November 2016


Fenomena langit supermoon kembali dapat disaksikan pada 14 November 2016. Pada masa itu, Bulan akan kelihatan paling besar dan terang dalam kurun 70 tahun terakhir.

Pastikan anda tidak terlepas peristiwa tersebut, kerana Bulan tak akan berada di jarak sedekat itu hingga 25 November 2034 pula.

Seperti dikeluarkan oleh Space.com, astronomi di Slooh Community Observatory, Bob Breman, mengatakan bahawa bulan purnama itu tak hanya menjadi supermoon yang terdekat dan tercerah sepanjang 2016, tetapi juga yang terbesar sejak 1948.

Supermoon berlaku apabila Bulan mencapai fasa penuhnya bulan purnama dan berada di titik terdekat dengan Bumi. Hal tersebut membuat Bulan kelihatan lebih besar dan terang berbanding dengan purnama.

Ternyata, terdapat fakta mengejutkan mengenai supermoon yang patut kita ketahui. Di bawah 5 di antaranya:

1. Bulan Tak Kelihatan Begitu Beza

Meskipun menurut penyelidik supermoon akan membuat Bulan 15 peratus lebih besar dan 16 peratus lebih terang daripada bulan purnama biasa, rata-rata ahli astronomi amatur tidak akan melihat banyak perbezaan.

"Itu tidak cukup untuk melihat perbezaannya, kecuali anda benar-benar memberi perhatian," ujar editor senior pada majalah Sky & Telescope, Alan MacRobert dalam sebuah pernyataan.

Namun ada kemungkinan bahawa bulan akan kelihatan sangat besar jika anda melihatnya di dekat ufuk atau kaki langit, di mana kesan tersebut dikenal dengan nama "Ilusi Bulan".

Saintis berpendapat bahawa penampakan tersebut terjadi kerana mereka yang melihatnya boleh dengan mudah membandingkan Bulan dengan bangunan di dekatnya. Alasan lain adalah kerana otak manusia memproses objek di ufuk lebih besar daripada objek dengan saiz sama di langit.

2. Ombak Akan Lebih Tinggi

Mereka yang tinggal di dekat laut akan mengalami pasang surut yang lebih besar dari biasanya, layaknya "Pasang Purnama" yang berlaku semasa fasa Bulan berada dalam fasa baru atau penuh.

Hal itu disebabkan kerana Matahari, Bumi, dan Bulan akan berada dalam satu garis sejajar, dan tarikan graviti kedua-dua benda angkasa luar itu yang menyebabkan ombak di Bumi akan lebih tinggi.

Sky & Telescope menganggarkan, pasang akan mengalami kenaikan kira-kira 5 cm saat terjadi supermoon 14 November.

3. Supermoon Berlaku 3 Kali pada 2016

Para pemerhati langit yang beruntung akan dapat melihat tiga supermoon sekaligus untuk menutup 2016. Sementara supermoon pada Oktober sudah berlalu, masih terdapat dua supermoon lain yang berlaku pada 14 November dan 13 Disember.

Hal tersebut dapat disebut peristiwa yang jarang berlaku, kerana biasanya supermoon terjadi satu kali setiap 13 bulan.

Meskipun Bulan tampak indah pada fenomena supermoon, namun para pemerhati langit akan kesulitan untuk melihat objek seperti nebula, galaksi, atau meteor kerana terhalang oleh Bulan yang bersinar terang.

4. Supermoon 14 November Jadi Salah Satu yang Paling Terang

Jika anda pernah melihat supermoon sebelum ini, jangan sampai melepasi fenomena itu 14 November 2016.

Seperti telah disebutkan sebelumnya, supermoon 14 November akan menjadi yang paling terang sejak 1948. NASA juga menyebut, fenomena itu baru akan berlaku lagi pada 25 November 2034.

Untuk menyaksikan fenomena itu, anda tidak perlu menggunakan teleskop kerana supermoon boleh disaksikan dengan mata telanjang. Dikutip dari Conde Nast Traveler, untuk mendapatkan pemandangan terbaik, cuba elakkan pencemaran cahaya kerana kecerahan Bulan dapat terhalang oleh lampu bandar atau awan.

5. Bulan Purnama Tak Sejajar dengan Bumi dan Matahari

Bulan purnama berlaku apabila Matahari, Bumi, dan Bulan berada dalam satu garis, di mana Bumi terletak di tengah.

Namun secara geometri, ketiganya tak berada sama ada dalam satu garis lurus. Bumi tidak sepenuhnya menghalang cahaya matahari untuk mencerminkan Bulan.

Matahari, Bumi, dan Bulan sesekali berada di dalam satu garis lurus, di mana peristiwa tersebut menyebabkan Gerhana Bulan Total. Tak ada gerhana bulan total yang berlaku pada 2017, namun para pemerhati langit di Amerika Syarikat dapat melihat gerhana Bulan total atau sebahagian pada 21 Ogos 2017.

0 comment... add one now