Cara Pindah Ke Kanada Dengan Mudah

   

Kira-kira 250,000 orang berpindah ke Kanada setiap tahun. Ada banyak jalan untuk berpindah secara rasmi ke Kanada dan banyak orang boleh memenuhi syarat sekurang-kurangnya satu daripada cara-cara itu. Dengan perlantikan Presiden baru US ke-45 Donald Trump, ia satu menimbulkan kebimbangan netizen yang menetap di bumi Amerika Syarikat. Oleh itu, banyak netizen dari Uncle Sam tersebut yang ingin berpindah ke negara Kanada.

Berikut ini langkah-langkah arahan yang terperinci mengenai cara pindah ke Kanada:

Bahagian 1: Memperoleh jalan masuk ke Kanada

1- Semak sama ada anda memenuhi syarat untuk pindah ke Kanada

Sebelum melangkah lebih lanjut untuk berpindah ke Kanada, sebaiknya periksa sama ada anda memenuhi syarat. Dari berbagai alasan, bisa saja anda ditolak kerana salah satu alasan. Alasan-alasan itu adalah sebagai berikut:

-Melakukan pelanggaran hak asasi kemanusiaan atau internasional
-Memiliki catatan kriminal
-Memiliki masalah kesehatan
-Alasan finansial
-Misrepresentasi atau membuat kenyataan yang ada
-Tidak sesuai dengan kenyataan yang adatidak sesuai dengan IRPA (Undang-Undang Perlindungan pendatang dan pelarian)
-Ada ahli keluarga yang tidak boleh diterima di Kanada

2- Pertimbangkan aneka macam izin tinggal rasmi di Kanada

Anda perlu mendapatkan laluan masuk rasmi ke Kanada. Kalau tidak, bermakna anda melanggar undang-undang dan boleh diusir. Ada beberapa cara yang boleh anda lakukan untuk menjadi penduduk Kanada. Hal ini meliputi:

-Jalur Cepat untuk Pekerja Ahli. Jalur kaum pekerja ahli ini dianggap banyak orang merupakan cara berkesan untuk mendapatkan izin tinggal di Kanada. Orang yang sekurang-kurangnya mempunyai pengalaman kerja selama 12 bulan secara penuh masa di bidang pengurusan, profesional, atau keahlian tertentu boleh memohon dengan kategori ini. Ketika melamar melalui kelas ini, petugas akan mempertimbangkan usia, pengalaman kerja, pendidikan, dan bidang pekerjaan yang anda tekuni.

-Rintisan Perniagaan atau Investor. Jenis-jenis visa ini boleh dipakai untuk wiraswastawan, pemilik perniagaan peribadi, atau pelabur profesional. Pelabur yang ingin melamar melalui jalur pelabur harus mempunyai keuntungan bersih sekurang-kurangnya 10 juta dolar Kanada atau lebih.

-Tingkat wilayah. Golongan penduduk tingkat provinsi boleh diperolehi jika wilayah Kanada tertentu memilih anda pindah ke sana. Bentuk izin tinggal seperti ini relatif jarang.

-Disponsori Keluarga. Dalam kelas keluarga, ahli keluarga anda yang sudah tinggal di Kanada boleh bersetuju untuk memberi sponsor bagi imigresen Anda.

-Terseleksi-Quebec. Jenis imigresen terseleksi-Quebec sama dengan kelas izin tinggal tingkat provinsi, kecuali pemerintah provinsi yang memilih anda atas nama Kerajaan Persekutuan. Izin tinggal ini disediakan untuk pelajar, ahli perniagaan, pekerja sementara, keluarga, dan pelarian yang hanya ingin pindah ke Quebec.

-Adopsi Antarabangsa. Di kelas anak angkat antarabangsa, penduduk Kanada yang mengamalkan bayi atau kanak-kanak dari negara lain boleh mendapatkan warga kenegaraan untuk kanak-kanak yang diadopsi.

-Pengungsi. Orang yang melarikan diri dari negara asalnya kerana alasan keselamatan juga boleh memohon untuk mendapatkan permit tinggal dengan melengkapkan permohonan untuk pelarian. Terdapat juga sponsor bantuan dana untuk mengajukan permohonan dan dipindahkan ke Kanada.

-Jururawat (Caregiver). Jika anda datang ke Kanada untuk merawat penduduk atau warga negara Kanada, anda boleh mengemukakan permohonan visa untuk jururawat (caregiver) .

-Pekerja-Bhd. Jika anda bekerja sendiri, anda boleh dapat mengajukan permohonan visa sebagai pekerja mandiri perseorangan. Ingat, anda harus dapat membuktikan mempunyai pendapatan sekurang-kurangnya 40,000 dolar per tahun dan anda boleh terus mendapatkan nafkah sebanyak itu di Kanada.

3- Lengkapkan permohonan yang sesuai

Pilih permohonan yang paling sesuai dengan situasi anda untuk mengajukan visa. Misalnya, jika anda pekerja-mandiri dan merancang berpindah ke Kanada, anda perlu mengisi aplikasi yang berbeza dengan orang yang merancang untuk berpindah ke Kanada sebagai perawat.

-Pekerja dengan kemahiran khusus boleh melengkapkan profil Express Entry secara dalam talian (online) jika ingin mempercepatkan proses perpindahan ke Kanada . Profil ini meliputi maklumat tentang diri anda sendiri, kemampuan bahasa anda, dan surat kepercayaan diplomatik. Setelah anda melengkapkan profil Express Entry, anda juga perlu mendaftar pada semacam dinas sosial milik kerajaan untuk mendapatkan maklumat pekerjaan atau yang biasa disebut Government of Canada 's Job Bank (kecuali anda sudah mendapat tawaran pekerjaan).

-Jika anda mengajukan permohonan sebagai pekerja-mandiri , visa untuk orang yang baru merintis usaha (start-up visa), pekerja mahir dengan khusus yang dipilih untuk Quebec, visa atas sponsor keluarga, atau visa provinsial, anda perlu menghantar permohonan anda.

4- Membayar yuran permohonan 

Bayaran permohonan boleh sangat tinggi, terutama jika anda mengajukan permohonan untuk suami atau isteri anda serta orang lain yang juga menjadi tanggungan anda. Sebagai contoh, bayaran untuk permohonan Express Entry untuk setiap orang adalah sebanyak 550 dolar Kanada.

Namun, jika anda mengajak suami atau isteri dan juga anak, jumlah kos permohonan itu boleh mencapai 1.250 dolar Kanada.

Pastikan anda membayar penuh biaya permohonan tersebut, jika tidak, permohonan anda tidak akan diproses.

5- Tunggu kedatangan visa anda

Ingat, perlu masa selama beberapa saat untuk mendapatkan maklum balas. Bahkan jika anda mengajukan permohonan menggunakan borang Express Entry, anda mungkin perlu menunggu sehingga enam bulan untuk mendapatkan respons.

Oleh itu, pastikan anda segera mengajukan permohonan segera setelah anda ingin pindah ke Kanada. Jangan menunggu sehingga sebulan atau seminggu sebelum anda perlu ke Kanada. Langsung dapatkan aplikasinya.

Jika permohonan anda ditolak, anda harus mengajukan permohonan kembali dan sebaiknya lakukan itu jika ada perubahan besar dalam status anda. Anda tidak boleh mengajukan banding.

    


Bahagian 2: Melakukan Transisi

1- Mengumpul dokumen penting sebelum anda pindah

Ketika pindah, anda perlu membawa dokumen rasmi tertentu supaya dibenarkan masuk Kanada. Yang diperlukan adalah:

-Visa imigran Kanada dan Pengesahan Izin Tinggal Tetap (Confirmation of Permanent Residence) untuk setiap ahli keluarga yang ikut dengan Anda.

-Pasport yang masih berlaku atau dokumen perjalanan lain untuk setiap ahli keluarga yang ikut dengan Anda.

-Dua keping salinan senarai terperinci mengenai barangan-barangan peribadi atau rumah tangga yang anda bawa.

-Dua keping salinan senarai barang-barang yang akan datang kemudian dan nilainya jika ditunaikan

2- Ketahui pangsapuri dan rumah di wilayah yang rencananya akan anda mendiaminya

Anda perlu mendapatkan tempat tinggal yang baik sebelum berpindah ke Kanada. Dapatkan tempat tinggal yang sesuai dengan tahap pendapatan anda. Ingat, anda mungkin akan memerlukan bayaran lain berkenaan dengan penarikan balik anda ke Kanada, kerana itu pastikan anda masih mempunyai wang setiap bulan selepas membayar kos sewa rumah.

Jika membolehkan, datanglah berkunjung satu atau dua bulan sebelum anda berpindah sehingga anda melihat sendiri rumah yang akan dihuni.

Jika anda tidak mendapatkan tempat tinggal kekal sebelum pindah, pertimbangkan untuk tinggal di hotel sehingga mendapatkan tempat tinggal yang sesuai.

3- Belilah insurans kesihatan swasta

Walaupun Kanada menawarkan insurans kesihatan percuma pada penduduk dan warga negara, anda perlu membeli insurans kesihatan swasta untuk memastikan anda mempunyai jaminan kesihatan hingga tiga bulan selepas anda tiba di Kanada.

Ada pelbagai pembekal perkhidmatan insurans, bergantung wilayah tempat tinggal anda.Jika anda seorang pelarian yang datang ke Kanada, anda mendapat jaminan dari Interim Persekutuan Health Program (IFHP) dan tidak perlu membeli insurans swasta. Yang lain harus mempunyai insurans kesihatan swasta sehingga mendapatkan kad insurans kesihatan dari kerajaan.

4- Tingkatkan kemahiran bahasa anda

Kemahiran komunikasi yang bagus akan membantu anda berkembang di tempat tinggal baru. Jika bahasa utama anda bukan bahasa Inggeris atau Perancis, anda perlu menyediakan masa dan tenaga untuk meningkatkan kemahiran anda. Cari kelas yang boleh anda ikuti pada hujung minggu atau malam hari untuk membantu anda menguasai bahasa tersebut.Di beberapa wilayah, bahasa Perancis lebih utama daripada bahasa Inggeris. Cari tahu di provinsi yang akan anda mendiaminya itu orang-orang berbicara dengan bahasa apa.

Jika bahasa yang anda pakai dalam perbualan adalah salah satu bahasa kebangsaan Kanada (Inggeris atau Perancis), anda boleh mempertimbangkan mempelajari bahasa satunya.

5- Cari pekerjaan (jika anda belum punya pekerjaan)

Jika anda memperoleh izin masuk Kanada tanpa pekerjaan yang jelas untuk beberapa waktu ke depan, anda perlu menyediakan masa dan tenaga yang cukup banyak untuk mencari pekerjaan selepas anda pindah. Pastikan anda berdaftar pada Canadian Government 's Job Bank (semacam dinas sosial milik kerajaan tempat mencari maklumat pekerjaan) dan sering-seringlah memeriksa untuk mengetahui kabar terbaru.

Imigran baru benar-benar menghadapi beberapa halangan saat mendapatkan pekerjaan di Kanada: ijazah anda mungkin tidak diakui, kemahiran berbahasa anda mungkin tidak mencukupi, atau mungkin anda memerlukan pengalaman kerja di Kanada.

Nombor Insurans Sosial (Social Insurance Number) boleh diperolehi di Pusat Khidmat Kanada (Service Canada Centre). Pastikan anda membawa dokumen-dokumen penting. Malah penduduk sementara dapat memperoleh salah satu dari ini.

6- Mengajukan permohonan untuk menjadi warga negara Kanada

Jika anda memilih tinggal di Kanada dan ingin menikmati hak-hak warga negara Kanada, berikut ini langkah-langkah selanjutnya. Lagi pula, itu alasan penarikan balik anda, bukan?

Setelah tiga tahun menjalani izin tinggal di Kanada, anda boleh mengajukan diri sebagai penduduk rasmi di negara ini. Selain tinggal di Kanada selama tiga tahun, anda mesti sekurang-kurangnya berumur 18 tahun, mampu berbahasa Inggeris atau Perancis, mempunyai pemahaman tentang protokol sosial Kanada, dan lulus ujian kerajaan dan politik Kanada.

Jika keperluan-keperluan ini dipenuhi, anda akan mendapat kewarganegaraan rasmi Kanada. Anda akan mendapat undangan untuk menghadiri upacara kewarganegaraan, yang mana pada masa itu anda akan menerima sijil yang mengesahkan kewarganegaraan Kanada anda.

Bagi anda berminat berpindah ke negara Kanada boleh cuba dengan langkah-langkah di atas!

No comments

Powered by Blogger.