Apa Akan Terjadi Jika Bumi Berputar Tanpa Ada Bulan?


Bumi dan Bulan diibaratkan cincin dan permata yang merupakan dua objek alam yang tidak boleh dipisahkan. Bulan sendiri disebut-sebut menjadi satelit semula jadi untuk Bumi.

Bahkan, jika dibandingkan dengan objek luar angkasa lain yang berada dekat dengan Bumi, Bulan justeru dapat dilihat lebih dekat dengan mata telanjang pada malam hari.

Namun, pernahkah anda berfikir jika Bulan tidak berada dekat dengan Bumi? Adakah Bumi boleh menjadi Bumi yang seperti kita duduki pada masa sekarang ini?

Para saintis NASA mencipta sebuah teori jika Bumi tidak mempunyai Bulan. Mereka memberikan gambaran yang terjadi di Bumi bila Bulan tidak mengorbit berdekatan dengan planet kita ini.

Mengutip laman Huffington Post, mereka juga menyampaikan teorinya di sebuah video berdurasi 2 minit 42 saat di channel YouTube yang bernama Inside Science. Berikut beberapa teori yang mendedahkan jika Bulan tidak mengorbit berdekatan dengan Bumi.

1. Langit di Malam Hari Akan Jadi Lebih Gelap

Bulan pasti akan menjadi objek yang paling cerah yang dapat dilihat di malam hari, Selain bulan, para saintis mendedahkan objek cerah lain yang masih boleh dilihat dalam kegelapan adalah Venus.

Malangnya, cahaya Venus belum dapat menyaingi cerahnya Bulan. Jadi, boleh disimpulkan jika Bulan tidak berada dekat dengan Bumi, maka langit di malam hari akan lebih gelap.

Selain itu, dijelaskan pula bahawa kesan bulan purnama rupanya memberikan kesan cahaya yang lebih terang. Diungkap, pantulan cahayanya dianggarkan boleh mencapai 2000 kali ganda lebih terang daripada Zuhrah.

2. Putaran Tidak Stabil

Jika Bulan tidak berada dekat dengan Bumi, planet kita ini tidak akan mempunyai putaran yang stabil. Satu hari di Bumi boleh mencapai 6 hingga 12 jam sahaja.

Hal tersebut menunjukkan bahawa Bumi itu perlu masa beratus-ratus hari untuk sampai pada waktu tahun. Bulan pun diungkap mempunyai gaya graviti yang pas dengan Bumi, sehingga menciptakan Kesei, bangan yang sesuai dengan perputaran Bumi.

3. Pasang Surut Air Laut

Graviti Bulan juga mempengaruhi gelombang pasang air laut di Bumi. Ketidakhadiran Bulan menyebabkan permukaan air laut menjadi lebih rendah secara drastik.

4. Pertahanan dari Cahaya Matahari

Bulan diungkap mempunyai peranan penting terhadap fenomena gerhana. Misalnya, ketika gerhana matahari berlaku, Bulan memainkan peranan penting yang mana boleh menahan cahaya matahari agar tak langsung menerobosi Bumi.

5. Cuaca yang Tidak Beratur

Secara teori, Bumi mempunyai aci putar dengan darjah cerun tertentu. Dengan kemunculan Bulan, cerun ini akan berada di kedudukan stabil 23.5 darjah, Di sinilah darjah cerun itu boleh mencipta Perantian cuaca normal yang ada di Bumi.

Jika Bulan tidak ada, darjah cerun ini akan berbeza. Cuaca Bumi akan berbeza-beza, bahkan akan menghadirkan cuaca yang jauh lebih ekstrem.

No comments

Powered by Blogger.