8 Manfaat Kacang Pistachio Untuk Kesihatan Anda


Apa itu kacang pistachio yang anda tahu?

Sebelum ini mesti anda telah kenali apa itu kacang polong, kacang mente, kacang tanah, dan kacang soya mungkin yang sudah sering anda dengar dan lihat.

Namun bagaimana dengan kacang pistachio?

Kacang pistachio sendiri adalah tumbuhan yang hanya boleh ditanam di Iran, Turkmenistan dan Azerbaijan Barat.

Selain rasa dan manfaatnya yang banyak, kacang ini juga mengandungi banyak nutrisi dan protein yang tinggi sehingga sangat baik untuk kesihatan.

Jom lihat manfaat kesihatan dari kacang pistachio, berikut saya kongsikan untuk anda.

8 Manfaat Kacang Pistachio Untuk Kesihatan

1. Mengurangkan Kadar Kolesterol

Pistachio sangat kaya akan asid oleik dan asid lemak di mana kedua-dua kandungan ini membantu menurunkan kolesterol jahat LDL dan meningkatkan kadar kolesterol baik HDL.

Selain itu, asid lemak membantu dalam mencegah penyakit arteri koronari dan strok serta menghasilkan profil lipid darah yang sihat.

2. Menentang Kanser dan Jangkitan

Selama bertahun-tahun, kajian telah menunjukkan bahawa sebatian seperti karotena, vitamin E dan polifenol antioksidan ada pada kacang pistachio.

Sebatian-sebatian ini membantu dalam menghalang dan menghapuskan radikal bebas dan oksigen beracun dari tubuh, sehingga dapat melindungi tubuh daripada penyakit seperti jangkitan dan kanser berbahaya.

3. Sumber Tenaga

Semua jenis kacang merupakan sumber tenaga yang baik untuk anda, begitu juga dengan kacang pistachio.

Kandungan antioksidan di dalamnya dipercaya untuk meneutralkan radikal bebas yang menjadi salah satu penyebab lemahnya sel-sel dalam tubuh kita dan pada akhirnya akan membuat organ tubuh dan jaringan dalam tubuh ikut menjadi lemah.

4. Mengandungi Lemak Sihat

Sebahagian besar dari kita takut makan kacang-kacangan kerana mempunyai kandungan lemak yang tinggi. Tetapi tidak untuk kacang pistachio.

Kacang ini mengandungi lemak sihat sehingga tidak akan meningkatkan kadar kolesterol malah dapat mengurangi risiko terkena penyakit jantung.

5. Menjaga Kesihatan Rambut dan Kulit

Kacang ini mengandungi pelbagai macam jenis asid lemak essential, asam linoleat dan linolenik yang diketahui sangat penting untuk pertumbuhan rambut dan menjana semula kulit yang sihat.

Kandungan asid dalam kacang ini juga membantu dalam mengawal tekanan darah, meningkatkan kekebalan tubuh dan pembekuan darah.

6. Kaya Kandungan Serat

Pistachio termasuk dalam salah satu jenis kacang yang mempunyai kandungan serat paling tinggi diantara yang lain. Serat dari kacang ini dianggarkan kira-kira 12% atau setara dengan 30 gram pembentangan.

Di mana para ahli pemakanan menyarankan untuk mengambil 14 gram per 1000 kalori setiap harinya. Jadi, jika anda mengambil sekurang-kurangnya 4-5 pistachio dalam sehari dapat membantu anda memenuhi keperluan serat harian.

7. Menurunkan Kadar Gula dalam Darah

Pistachio tidak hanya menjadi makanan ringan yang enak dimakan tetapi juga sangat bermanfaat dalam menurunkan kadar gula darah.

Oleh kerana itu, kacang ini sangat baik untuk pesakit diabetes. Kacang pistachio akan melambatkan penyerapan karbohidrat dalam tubuh sehingga membantu dalam mengawal diabetes.

8. Baik Untuk Ibu Hamil

Pistachio dianjurkan untuk ibu hamil kerana boleh menurunkan tahap LDL atau kolesterol jahat dari badan serta mengandungi lutein yang baik untuk bayi.

Para penyelidik telah menunjukkan bahawa ibu yang mengambil pistachio semasa mengandung akan melahirkan bayi yang sihat. 

Semoga bermanfaat!

No comments

Powered by Blogger.