6 Makanan Baik Untuk Kesihatan Jantung Anda


Kini, angka kematian akibat penyakit jantung telah menurun dalam beberapa tahun terakhir, namun masih jadi pembunuh nombor satu di Amerika Syarikat.

Salah satunya dengan mengelakkan makanan yang tidak sihat, serta sukan akan membuat perubahan besar. Cuba makanan yang kaya nutrisi, serta, serta lemak yang sihat.

Berikut ini beberapa makanan yang boleh dimasukkan dalam diet anda untuk menjaga kesihatan jantung:

1. Ikan salmon

Salmon dan ikan berlemak lain seperti sardin, dan ikan kembung adalah superstar makanan jantung sihat kerana mengandungi jumlah yang banyak asid lemak omega-3, yang ditunjukkan dalam kajian untuk menurunkan risiko aritmia (tidak teratur denyut jantung, dan aterosklerosis (plak membina di arteri, dan mengurangkan trigliserida.

The Heart Association mengesyorkan makan ikan, dan ikan sekurang-kurangnya dua kali seminggu. Asid lemak omega-3 juga boleh sebagai tambahan diet.

2. Oatmeal

Oatmeal adalah tinggi serat larut yang dapat menurunkan kolesterol. "Ini bertindak sebagai spons dalam saluran pencernaan dan menyerap kolesterol sehingga dihapuskan dari badan dan tidak diserap ke dalam aliran darah," ujar Lauren Graf, seorang ahli diet dan disenaraikan sebagai co-pengarah Program Wellness Jantung di Montefiore Medical Center, New York City.

Graf menganjurkan untuk mengelakkan oatmeal serta-merta, yang sering mengandungi gula, bukan gandum asli. Makanan lain seperti roti, pasti, dan bubur jagung juga baik untuk jantung selama masih mengandung seluruh biji-bijian.

3. Blueberry

Bukan hanya blueberry, tapi juga strawberi, dan berry lain juga baik untuk jantung. Sebuah kajian baru-baru ini, wanita berusia 25-42 tahun makan lebih daripada tiga hidangan blueberry dan strawberi seminggu mempunyai risiko 32 peratus lebih rendah daripada serangan jantung berbanding mereka yang kurang makannya.

Para penulis kajian dikaitkan manfaat untuk sebatian yang dikenali sebagai anthocyanin, flavonoid (yang merupakan antioksidan) yang boleh menurunkan tekanan darah, dan melebarkan pembuluh darah. Antosianin terdapat pada tumbuh-tumbuhan warna merah, dan biru.

4. Buah citrus

Wanita yang mengambil jumlah tinggi flavonoid dijumpai dalam oren, dan anggur mempunyai risiko 19 peratus lebih rendah daripada strok iskemia (disebabkan ileh gumpalan darah) berbanding perempuan yang tidak mendapat banyak dari sebatian ini.

Buah limau juga tinggi vitamin C, yang dikaitkan dengan rendahnya risiko penyakit jantung. Waspadalah terhadap jus oren yang mengandungi tambahan gula. Dan menyedari bahawa produk jeruk boleh mengganggu tindakan dari ubat penurun kolesterol yang dikenali sebagai statin.

5. Kentang

Tidak ada alasan untuk mengelakkan kentang kerana mereka putih, dan kelihatan seperti buruk pati. Selama kentang tidak digoreng, kentang boleh baik bagi jantung anda. Mereka kaya akan kalium, yang dapat menurunkan tekanan darah.

Mereka juga tinggi serat, yang boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. "Mereka jelas bukan junk food atau karbohidrat olahan," kata Graf. "Mereka mempunyai banyak manfaat kesihatan."

6. Kacang

Ini termasuklah badam, walnut, kacang tanah, dan kacang macadamia, yang semuanya mengandungi serat tinggi. Mereka juga mengandungi vitamin E, yang menurunkan kadar kolesterol jahat.

Beberapa seperti kenari, yang tinggi asid lemak omega-3. "Di masa lalu telah mengelakkan kacang kerana mereka tinggi lemak, tetapi sebahagian besar kajian menunjukkan bahawa orang yang memakan kacang harian lebih ramping daripada orang yang tidak," kata Graf.

Orang-orang yang lebih ramping berada pada risiko yang lebih rendah untuk masalah jantung. Carilah variasi yang tidak mempunyai banyak garam.

Selamat mencuba!

No comments

Powered by Blogger.