5 Tips Backpacking Secara Jimat


Setiap orang selalu mempunyai keinginan yang tinggi boleh backpacking ke pelbagai tempat pelancongan menarik di dunia, namun tidak jarang di antara mereka terbentur masalah kos, apatah lagi mereka yang masih menyandang status pelajar dan mahasiswa. Tapi masalahnya wang bukan bermakna anda tidak boleh backpacking. Dikeluarkan dari studenuniverse.com, beberapa tips ini akan menjadikan anda mempunyai perjalanan yang hebat dalam masa yang singkat, tanpa perlu bimbang dengan kewangan anda.

1-Kunci seorang backpacker adalah kecekapan

Jika anda mematuhi prinsip ini, maka anda tidak akan alami kesulitan selama di perjalanan backpacking anda. Contoh kecekapan yang kerap dilupakan orang adalah membawa terlalu banyak barang ketika backpacking.

Selain boleh mengurangkan peluang anda untuk menyaksikan beberapa detik-detik menarik, bawaan yang terlalu banyak juga boleh membuang wang untuk perkara yang tidak terlalu penting, contohnya bayaran untuk bagasi pesawat.

2-Biarkan orang lain tahu

Seringkali seorang pengembara membuat kesalahan dengan mengambil hari cuti dan tidak memberitahu keluarga atau rakan-rakan. Padahal ini penting agar perjalanan backpacking anda tidak terganggu dengan orang-orang yang menanyakan khabar, selain juga bermanfaat jika kewangan anda dalam keadaan darurat.

3-Booking Awal

Jika anda ingin backpacking ke suatu daerah biasakan untuk mencari maklumat tentang kawasan tersebut terlebih dahulu, baik mengenai masalah sosial mahupun kadar yang digunakan di daerah tersebut. Cari tahu tentang kadar sewa penginapan dan booking di awal, kerana hal ini akan memudahkan tatacara anggaran kos semasa backpacking. Cara ini juga boleh dipakai untuk mod pengangkutan yang akan digunakan.

4-Bawa makanan ringan

Membawa makanan ringan sendiri akan membantu anda melawan rasa lapar yang kerap datang tiba-tiba di sela-sela waktu makan. Dengan membawa makanan ringan sendiri, wang saku anda selama backapacking boleh bertahan lebih lama, kerana tidak harus dihabiskan membeli makanan yang tidak perlu.

5-Banyakkan Berjalan

Ini adalah perjalanan backpacking bukan traveling, maka berjalanlah, bukan menggunakan pengangkutan teksi atau bas. Memang akan lebih mudah dan berkesan dengan teksi, namun hal ini tentu akan mensia-siakan wang anda. Selain lebih murah, berjalan kaki dan menggunakan kenderaan awam akan membuat perjalanan backpacking anda jadi banyak cerita dan mengesankan, anda juga boleh menulis dalam sebuah jurnal perjalanan. Haha..memang menyeronokkan.

Selamat mencuba!

No comments

Powered by Blogger.