4 Tips Untuk Mendapatkan Tiket Pesawat Murah


Bagi anda yang selalu suka bercuti atau melakukan perjalanan perniagaan baik domestik dan antarabangsa, menggunakan pesawat boleh menjimatkan masa perjalanan. Namun, tak jarang segelintir orang mengadu tentang kos perjalanan yang mahal jika menggunakan pesawat.

Sebenarnya ada cara untuk mengetahui kos perjalanan dengan pesawat agar lebih murah. Salah satunya dengan menempah tiket pesawat dalam waktu yang cukup lama.

Saya akan kongsikan 4 tips untuk mendapatkan tiket pesawat dengan harga yang murah.

Berikut adalah:

1. Mengetahui masa yang tepat untuk tempahan tiket

Menentukan masa tempahan atau booking tiket merupakan salah satu cara yang biasa orang lakukan untuk mendapatkan tiket murah. Bagi anda yang ingin melakukan traveling melalui penerbangan domestik, usahakan mesej tiket pesawat 45-60 hari sebelum berlepas. Sedangkan untuk penerbangan antarabangsa, anda perlu menempah tiket pesawat paling tidak 4 bulan sebelum berlepas.

2. Gunakan gabungan syarikat penerbangan yang berbeza

Tak jarang orang tidak ingin bersusah-payah mencari tiket penerbangan dengan syarikat penerbangan yang berbeza. Kebiasaan tersebut, ternyata menjadi salah satu faktor utama kos perjalanan anda dengan pesawat menjadi mahal. Pilihlah syarikat penerbangan yang berbeza ketika pergi dan pulang agar mendapatkan tiket dengan harga yang paling murah dalam perjalanan anda.

3. Pilihlah waktu penerbangan yang tidak popular

Hari cuti sekolah dan nasional merupakan masa yang membuat kadar penerbangan jadi lebih mahal. Pilihlah penerbangan di hari yang tidak popular. Salah satunya dengan memilih jam makan siang atau pertengahan minggu ketika ingin menempah tiket pesawat agar lebih murah.

4. Cari destinasi berdekatan dengan tujuan anda dan gunakan penerbangan transit

Direct flight atau penerbangan langsung memang biasanya memakan kos lebih mahal berbanding penerbangan transit. Carilah destinasi berdekatan dengan tujuan anda dan gunakan penerbangan transit agar mendapat kadar lebih murah. Dengan begitu acara traveling anda akan terasa ringan dan lebih menyeronokkan.

Selamat mencuba!

No comments

Powered by Blogger.