Apa Itu Brexit Yang Anda Tidak Tahu?

                  Image result for BREXIT

INGGRIS secara rasmi menyatakan keluar dari Kesatuan Eropah . Situtasi ini disebut dengan istilah Brexit atau Britain Exit . Yang dilakukan oleh Inggeris ini sama  dengan yang dilakukan oleh Yunani . Ketika itu , mulailah muncul istilah Grexit atau Greek Exit .

Brexit sendiri merupakan satu pungutan suara di Inggeris sana dengan melibatkan semua warga Inggeris raya, di antaranya termasuk Ireland dan New Zealand. Pungutan suara ini diambil untuk memutuskan sama ada Bahasa Inggeris akan keluar ataukan tetap berada di Kesatuan Eropah.

David Cameron, sebelum terpilih menjadi Perdana Menteri, menyatakan bahawa jika terpilih, ia akan mengadakan pungutan suara berkaitan apakah Inggeris akan keluar atau tetap dalam Kesatuan Eropah.

Sebenarnya, Inggeris bukan sekali ini saja mempertimbangkan untuk keluar dari Kesatuan Eropah. Pada tahun 1975, negara Ratu Elizabeth ini juga pernah mengadakan pungutan suara sama ada akan keluar sebagai ahli Kesatuan Eropah atau tetap di dalam Kesatuan Eropah.

Pada waktu itu diputuskan, Inggeris tetap berada di dalam Kesatuan Eropah.

Namun ada sebahagian warga Inggeris merasa bahawa sejak itu, Kesatuan Eropah semakin mengawal kehidupan sehari-hari mereka. Yang paling nyata adalah sebahagian rakyat Inggeris merasa bahawa Kesatuan Eropah membuat peraturan yang banyak mengehadkan perniagaan di Inggeris.
                   
Hal lain yang menjadi pertimbangan bagi Inggeris untuk keluar dari Kesatuan Eropah adalah kerana Kesatuan Eropah menarik wang untuk yuran keahlian sejumlah berbilion-bilion dolar dan Inggeris merasa hanya sedikit keuntungan yang diperoleh.

Satu perkara lain yang menjadi pertimbangan Inggeris untuk keluar dari Kesatuan Eropah iaitu salah satu prinsip Kesatuan Eropah tentang 'Free Movement' yang membawa banyak pendatang datang dan menetap di Inggeris.

Perlu diketahui, salah satu prinsip Kesatuan Eropah mengenai "Free Movement" sebenarnya telah memberikan kesan yang sangat ketara bagi Inggeris baik secara positif mahupun negatif.
                   
Kesan Brexit

Keputusan Brexit ini tentu menjadi sesuatu yang sangat penting bagi masyarakat Inggeris. Dalam masalah ekonomi misalnya. masyarakat Inggeris belum tahu apakah kos hidup akan semakin murah selepas keluar dari Kesatuan Eropah?

Ada kira-kira 800 ribu masyarakat Poland yang bekerja dan menetap di Inggeris, dan belum termasuk sumber daya manusia dari negara lain daripada Kesatuan Eropah.

Jika Inggeris keluar dari Kesatuan Eropah, maka banyak SDM yang berasal dari luar Inggeris akan menggantung nasibnya, mereka tidak tahu apa yang akan terjadi nantinya.

Para ahli ekonomi berpendapat dengan Brexit ini, syarikat di Inggeris akan mengalami kesukaran untuk mencari kedudukan pengganti jika banyak SDM yang berpotensi dari luar Inggeris yang dikeluarkan, dan hal itu akan berpengaruh pada kelembapan ekonomi negara.

No comments

Powered by Blogger.