4 Makanan Yang Dilarang Ketika Haid

Pasti ramai gadis yang tidak tahu ketika wanita sedang haid, kemahuan mereka untuk memakan apa sahaja adalah tersangat tinggi kerana perubahan hormon reproduksi iaitu FSH-estrogen dan LH-Progesteron.

Terdapat beberapa jenis makanan yang amat dilarang untuk dimakan ketika datang bulang kerana ia boleh membuatkan gangguan hormon reproduksi yang dapat mempengaruhi kesihatan tubuh badan.

4 Makanan Yang Dilarang Ketika Haid:

1. Kafein

Anda harus mengelakkan daripada makanan yang berasaskan kafein seperti coklat, kopi, teh, air berkarbonat dan lain-lain ketika kitaran haid.

2. Produk Tenusu

Produk tenusu seperti susu, yogurt, krim, mentega, keju dan lain-lain mengandungi asid arachadonic yang dapat meningkatkan kadar pengeluaran prostaglandin.

3. Makanan Olahan

Anda harus mengurangkan pengambilan yang mengandungi natrium akan membuatkan perut anda kembung. Selain itu, anda juga harus menggelakkan makanan dalam tin seperti sardin, buah-buahan, ikan bilis dan lain-lain lagi.

4. Makanan goreng-goreng

Makanan yang mengandungi lemak yang tinggi seperti kambing, lembu, sambil dan lain-lain akan meningkatkan kadar estrogen dalam tubuh.

Penulis berharap dengan perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada semua wanita yang hidup di dunia ini. Renung-renungkan dan selamat beramal.


No comments

Powered by Blogger.