Restoran Pertama Menghantar Pesanan Menggunakan Drone


(Kredit: IBTimes)





Drone atau pesawat tak pemandu memang selama ini dikenali untuk sekadar hobi atau untuk keperluan fotografi. Namun drone juga semakin berkembang, hingga saat ini beberapa syarikat menggunakan pesawat untuk menghantar barang ke alamat pelanggan.

Tak hanya sampai di situ saja, kerana baru-baru ini ada sebuah restoran yang menggunakan pesawat untuk menghantar pesanan pelanggan secara automatik.

Sebuah restoran yang terletak di Eindhoven, Belanda menggunakan pesawat bernama Blue Jay untuk mengantarkan pesanan kepada pelanggan. Menariknya, pesawat ini akan mengingati pesanan pelanggan melalui teknologi sensor kamera. Pesanan yang sudah siap kemudian diteruskan ke pesawat lain untuk dihantar kepada pelanggan.

Agar pelanggan dilindungi dari baling-baling pesawat, maka di sekeliling baling-baling telah dilengkapi dengan besi pelindung. Selain itu, terdapat cawan khusus pada masa penghantaran agar minuman tidak mudah tumpah. Drone tersebut bernilai 2,000 Euro dan merupakan hasil pembangunan dan penyelidikan selama sembilan bulan.

Selain itu, pesawat ini juga sebagai perayaan ulang tahun ke-60 Universiti Eindhoven. Drone tersebut juga diharapkan dapat menjadi sebuah penyelesaian praktikal untuk konsep restoran masa depan yang lebih melicinkan masa dan tenaga manusia.

"Kami percaya bahawa suatu hari, drone akan menjadi sebahagian daripada masyarakat dan akan menjadi rakan yang baik. Drone mempunyai potensi sebagai alat yang berguna untuk umat manusia, "ucap salah satu ahli pasukan pembuat pesawat tersebut. Demikian seperti yang dilaporkan IBTimes, Selasa (26/4/2016).

No comments

Powered by Blogger.