Seramai 20,000 Sertai Program PLKN Mulai 26 Mac 2016

 

Seramai 20,000 pelatih akan menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) mengikut Program Transformasi PLKN 2.0 bermula 26 Mac ini.

Pengerusi Majlis Latihan Khidmat Negara (MLKN), Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun berkata pelatih itu akan ditempatkan di 81 kem di seluruh negara bagi mengikuti latihan selama lapan minggu.

Inilah tahun pertama kita buat pengambilan di bawah Program Transformasi PLKN 2.0 dan ia hanya melibatkan satu pengambilan sahaja, "katanya kepada pemberita selepas menghadiri Mesyuarat MLKN Bilangan 1 Tahun 2016 di Kem PLKN Junaco Park, kira-kira 30 kilometer dari Sibu hari ini.

Beliau berkata dengan satu pengambilan itu, tumpuan dapat diberikan bagi menyediakan pelatih berkemahiran untuk memasuki fasa kedua latihan.

Fasa itu akan memberi pendedahan kerjaya kepada pelatih di agensi yang menawarkan latihan kemahiran termasuk Institut Latihan Perindustrian, Institut Kemahiran Belia Negara dan Institut Automotif Malaysia.

"Jangka masa latihan fasa kedua bergantung kepada jurusan yang diambil pelatih iaitu antara tiga sehingga 24 bulan. Ini akan membentuk generasi yang lebih holisitik, berjati diri, boleh bersaing dan mempunyai kebolehpasaran yang lebih baik bila meninggalkan program ini nanti," katanya.

Ketua Pengarah PLKN Datuk Mohmed Asri Yusuf pula berkata para pelatih dipilih pihak sekolah berdasarkan prestasi mereka.

"Para pelajar yang tidak cemerlang dalam akademik tetapi berpotensi dalam bidang kemahiran akan dipilih oleh pihak sekolah masing-masing untuk mengikuti latihan ini," katanya.

Selain itu, ibu bapa juga tidak perlu bimbang mengenai tahap keselamatan dan kesihatan anak mereka kerana prasarana kem-kem PLKN sudah ditambah baik.
- Bernama

No comments

Powered by Blogger.