10 Terbaik Pesawat Tempur Generasi Kelima di dunia

Generasi Pejuang Kelima adalah konvensyen penamaan standard semasa bagi "generasi akan datang" pesawat pejuang.Pesawat pejuang generasi kelima direka untuk menggabungkan banyak kemajuan teknologi ke atas jet pejuang generasi keempat. Pesawat yang dipertimbangkan untuk tajuk menampilkan semua aspek stealth walaupun bersenjata, Kebarangkalian rendah Intercept Radar (LPIR), bingkai udara berprestasi tinggi, ciri-ciri avionik canggih, dan sistem yang sangat bersepadu komputer mampu perangkaian dengan unsur-unsur lain di dalam teater perang untuk kesedaran situasi.Berikut adalah:


10.HAL AMCA-INDIA 

Advanced Medium Pesawat Tempur (AMCA) adalah satu tempat duduk, dua enjin generasi kelima stealth pejuang pelbagai peranan yang dibangunkan oleh India. Ia akan melengkapkan HAL Tejas, Sukhoi / HAL FGFA, Sukhoi Su-30MKI dan Dassault Rafale. Kerja reka bentuk tidak rasmi pada AMCA telah bermula. "Kerja-kerja reka bentuk produk daripada Combat Advanced Medium Pesawat telah dimulakan oleh Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Pertubuhan Pertahanan (DRDO) dan kenderaan itu dijangka siap pada 2018." Dr Tamilmani, Ketua Pengarah (Aeronautical Systems) DRDO, Bangalore.

9.Shenyang J-31(F-60)-CHINA 

Shenyang J-31, dikhabarkan akan digelar "Gyrfalcon" atau Falcon Hawk adalah enjin berkembar, bersaiz sederhana generasi kelima jet pejuang kini di bawah pembangunan oleh Shenyang Aircraft Corporation. Pesawat ini juga telah dirujuk sebagai F-60 atau J-21 Snowy Owl. Pesawat itu dibuat penerbangan pertama pada 31 Oktober 2012. Ia telah disertai oleh dua J-11 pejuang dalam ujian penerbangan sepuluh minit dengan gear pendaratan diturunkan. Dengan ini, China menjadi negara kedua selepas 1991 Advanced Tactical Fighter terbang di luar, mempunyai dua reka bentuk pejuang stealth dalam bidang-ujian pada masa yang sama.

8.HAL Sukhoi PMF/FGFA- RUSSIA&INDIA 

Sukhoi / HAL Fifth Generation Fighter Pesawat (FGFA) adalah seorang pejuang generasi kelima yang sedang dibangunkan oleh India dan Rusia. Ia adalah projek terbitan dari PAK FA (T-50) yang dibangunkan untuk Tentera Udara India. FGFA adalah jawatan yang lebih awal untuk versi India, manakala projek gabungan kini dikenali sebagai Perspektif Pelbagai Peranan Fighter (PMF). PMF siap akan merangkumi sejumlah 43 penambahbaikan ke atas T-50, termasuk stealth, superkruis, sensor maju, rangkaian dan avionik pertempuran. Pesawat pertama adalah untuk memulakan ujian di India pada tahun 2014, dengan pengenalan ke dalam perkhidmatan dijangka menjelang 2022.

7.TAI TFX/F-X-TURKEY

Tidak lagi kandungan pada membeli barang-barang tentera asing, Turki telah melaksanakan program-program yang kelihatan untuk menyimpan kuasa tenggara dari dalam. TFX adalah seorang pejuang jet Kelima generasi sedang dibangunkan oleh Industri Aeroangkasa Turki (TAI). Turki kini menyertai Amerika Syarikat, Rusia, China, Jepun dan Korea Selatan sebagai segelintir negara yang komited kepada proses pejuang Generasi kelima.

6.Mitsubishi ATD-X(Shinshin)-Japan 

Menyertai beberapa lain tentera dunia ketara, Jepun sedang dalam proses membangunkan satu konsep 5 Generasi Pejuang asli di bawah ATD-X "Shinshin" jawatan. Mitsubishi ATD-X Shinshin adalah pesawat pejuang generasi kelima prototaip yang menggunakan teknologi stealth maju. Ia sedang dibangunkan oleh Kementerian Pertahanan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Teknikal (TRDI) untuk tujuan penyelidikan. Kontraktor utama projek ini adalah Mitsubishi Heavy Industries. Ramai menganggap pesawat ini menjadi pejuang pertama dalam negara dibuat stealth Jepun. Penerbangan pertama pesawat dijadualkan pada 2014.

5.KAI KF-X-SOUTH KOREA&INDONESIA 

Kelima Generasi Pejuang alongwith yang Unmanned Aerial Vehicle adalah topik yang hangat diperkatakan semasa di dalam industri pertahanan penerbangan. KF-X adalah program Korea Selatan untuk membangunkan pejuang pelbagai peranan canggih untuk Angkatan Udara Republik Korea (ROKAF) dan Tentera Udara Indonesia (TNI-AU), yang diterajui oleh Korea Selatan dengan Indonesia sebagai rakan kongsi utama. Ia adalah kedua program pembangunan pesawat pejuang Korea Selatan berikutan FA-50. Pesawat pejuang generasi kelima adalah kehebatan teknologi, bertujuan untuk mengatasi keupayaan kenderaan kepada generasi ke-4 dalam edaran luas hari ini melalui pengesanan dan penglibatan kemudahan kuat, avionik canggih, pemasangan enjin mewah, prestasi tangkas, struktur komposit dan ciri-ciri stealth yang wujud untuk membantu menguasai medan perang.

4.F-35 Lightning II-USA 

Lockheed F-35 Lightning II merupakan satu perkembangan pejuang generasi kelima dari Amerika Syarikat yang menggabungkan baru dan belajar teknologi dan amalan dengan pemprosesan komputer canggih dan sistem stealth melalui pendekatan modular yang mesra bajet. Ini pesawat pejuang generasi kelima adalah di bawah pembangunan untuk melaksanakan serangan darat, peninjauan, dan misi pertahanan udara dengan keupayaan stealth. F-35 mempunyai tiga model utama; F-35A adalah berlepas dan mendarat varian konvensional, F-35B adalah berlepas dan menegak pendaratan varian yang singkat, dan F-35C adalah variasi berdasarkan pembawa.

3.Sukhoi PAK FA T-50-RUSIA 

Sukhoi PAK FA adalah sebuah jet pejuang dua enjin yang dibangunkan oleh Sukhoi untuk Tentera Udara Rusia. Sukhoi T-50 adalah prototaip untuk PAK FA. The PAK FA adalah salah satu daripada segelintir program jet stealth seluruh dunia. The PAK FA, pesawat pejuang generasi kelima, adalah bertujuan untuk menjadi pengganti kepada MiG-29 dan Su-27 dalam inventori Rusia dan menjadi asas kepada Sukhoi / HAL FGFA sedang dibangunkan dengan India. T-50 prototaip dilakukan penerbangan pertama 29 januari 2010.

2.Chengdu J-20-CHINA 

Memiliki satu tempat duduk, senyap pelbagai peranan, pesawat pejuang dua enjin, Chengdu J-20 "Black Eagle" dihasilkan oleh Chengdu Aircraft Industry Group (Caig) China. Ia merupakan pesawat pejuang generasi kelima yang dibina untuk Pembebasan Tentera Udara Tentera Rakyat (PLAAF). J-20 membuat penerbangan pertama pada 11 Januari 2011. Beliau Weirong Ketua, Timbalan Komander PLAAF berkata beliau menjangkakan J-20 mula beroperasi pada 2017-2019.

1.F-22 Raptor-USA

Pesawat pejuang generasi kelima utama di dunia. Lockheed Martin F-22 Raptor adalah, dua enjin pesawat pejuang supermaneuverable, 1 tempat duduk yang menggunakan teknologi stealth. Ia telah direka terutamanya sebagai pejuang penguasaan udara, tetapi mempunyai keupayaan tambahan yang termasuk serangan darat, peperangan elektronik, dan isyarat peranan perisikan. Dengan mengambil kesempatan daripada teknologi baru muncul, F-22 telah muncul sebagai platform penting untuk banyak misi yang pelbagai termasuk mengumpul maklumat risikan dan pengawasan, peninjauan dan serangan elektronik.

No comments

Powered by Blogger.